– Et av de største problemene i det norske utdanningssystemet er at vi har minst kompetanse rundt barna i den tiden som betyr mest for deres utvikling, sier kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap).
Mandag la hun fram en revidert versjon av strategien «Kompetanse for fremtidens barnehage», som inneholder tiltak for å heve kompetansen i barnehagen i perioden 2023 til 2025. Den bygger videre på strategien som først ble lansert i 2013.
Lovet løft i Hurdalsplattformen
– Solberg-regjeringen hadde for lavt ambisjonsnivå for barnehagen. Regjeringen har større ambisjoner og vil øke kompetansenivået i barnehagen fra dagens nivå der hver tredje ansatt mangler barnehagelærerutdanning eller relevant fagarbeiderutdanning, fortsetter kunnskapsministeren.
I dag er 44 prosent av de ansatte barnehagelærere, og 22 prosent er fagarbeidere. I Hurdalsplattformen har regjeringen satt seg mål om 50 prosent barnehagelærere og 25 prosent fagarbeidere innen få år.
– Vi ønsker at flere ansatte skal få muligheten til å ta fagbrev på jobb, videreutdanne seg til barnehagelærer eller ta lederutdanning. I tillegg skal barnehagene gjennom samarbeid med universiteter og høgskoler ha tilgang til gode etterutdanningstilbud for alle ansatte, sier Brenna.
Lanserer snart langsiktig plan
I forslaget til neste års statsbudsjett har regjeringen derfor satt av 120 millioner kroner til videreutdanningsplasser for barnehageansatte, 60 millioner til økt etterutdanningstilbud for ansatte i barnehagen og 50 millioner til styrking av barnehagelærerutdanningen.
I tillegg gis det 6,6 millioner kroner til kompetansetiltak for ansatte i samiske barnehagetilbud.
Brenna opplyser samtidig at de snart vil komme med en langsiktig strategi for barnehagekvalitet, som skal gjelde fram mot 2030. Der blir nøkkeltemaer flere barn i barnehagen og bedre styring og finansiering, i tillegg til bedre kompetanse.
(©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.