– Jeg vil være tydelig på hva som er den norske modellen, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).
Han svarte på spørsmål fra stortingsrepresentant Bjørnar Moxnes (R) i Stortingets spørretime om hva norske myndigheter vil gjøre hvis Wizz Air ikke følger norske lover og regler.
Anklages for sosial dumping
– Vi vil ikke ha flyselskaper eller andre aktører i transportbransjen som holder på slik, sa Sverre Myrli, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet spørretimen.
Myrli viser til opplysninger i Dagens Næringsliv om lønns- og arbeidsvilkårene i Wizz Air.
– Hva vil statsråden gjøre med det faktum at Wizz Air går inn i det norske flymarkedet, i en situasjon hvor de seriøse sliter, og så kommer de «useriøse» inn for fullt, spurte Myrli.
Myrli viser til at Arbeiderpartiet allerede før koronakrisen hadde laget en tiltakspakke for luftfarten med blant annet krav om direkte ansettelser i flyselskapet, at selskapene skal akseptere fagorganiserte og ha regler som gjelder der hvor basene med de ansatte er.
– Jeg er åpen for å se på mange forslag for å bevare et seriøst arbeidsliv. Jeg synes det er viktig å si at tiltak som er truffet, er en krisepakke som har truffet «seriøse» aktører, svarte samferdselsminister Hareide.
– Skal vi ha et godt transportmarked, må vi ha gode aktører. Det vil være vanskelig for det selskapet hvis de skal operere veldig mye på innenriks flyruter. Da får de en annen struktur, og det vil nok være vanskelig for det flyselskapet å beholde den forretningsmodellen på grunn av føringer med norske baser. Da må du forholde deg til norske lover og norske arbeidsvilkår på en helt annen måte, sa Hareide.
– Wizz Air utnytter en gråsone i loven for å svekke den norske arbeidslivsmodellen, sa Per Olaf Lundteigen (Sp).
Han krever en innstramning i lovgivningen, og han peker direkte på Wizz Air.
Han minner samtidig om at det på 1990-tallet ble åpnet for konkurranse i det norske flymarkedet, og at dette fortsatt ligger til grunn.
Myrli vil ha krav om faste ansettelser, frihet til å fagorganisere seg og hjemmebaseregler i Norge for flyselskaper som flyr innenriks i Norge.
Hareide er villig til å se på dette.
– De tiltakene vi har kommet med, har truffet de seriøse aktørene, sier Hareide.
Han forteller staten er klar til å bruke sine økonomiske muskler når det gjelder kjøp av flytjenester innenlands, og at man her kan utelukke useriøse flyselskaper.
Roper på tilsynet
Arne Nævra (SV) etterlyser tiltak fra Konkurransetilsynet mot Wizz Air, særlig med hensyn til kabotasje, altså når en utenlandsk aktør driver transport innenlands i et annet land.
– De kommer nå med prisdumping, for å komme inn med sosial dumping, sier Nævra om Wizz Air.
– Næringsministeren og jeg vurderer nettopp å sende en forespørsel til Konkurransetilsynet, og følge utviklingen her, sier Hareide.
Han er bekymret for at enkeltaktører kan utnytte det han beskriver som «en helt spesiell situasjon» i flymarkedet akkurat nå.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.