Først ble Nina Riibe ansatt som administrerende direktør i Geelmuyden Kiese Norge.

Så tok Anniken Haugen Jebsen over som administrerende direktør for Claus Sonberg i Zynk.

I november erstattet Wenche Halsen Morten Pettersen som administrerende direktør i Burson-Marsteller. Og sist ute før året er omme er Ingrid Helsingen Warner, som tar over som ny daglig leder i Leidar Norway for Morten Woldsdal.

Antallet kvinnelige daglige ledere blant de største norske pr-byråene har økt fra to til fem i løpet 2017. Ved inngangen av året var det nemlig bare Trigger Norges Bente Kvam Kristoffersen og Kjersti Oppen i MSLGroup som var kvinne på toppen i de norske pr-byråene. Oppen sluttet i mars.

– Kvinnerevolusjon

– Jeg har vært i denne bransjen fryktelig lenge og var også leder for byråforeningen Komm i fire år. Det jeg ser nå er at det på mange måter er en kvinnerevolusjon på toppen av den norske kommunikasjonsbransjen. Når jeg tenker på hvordan det var i pionerårene på midten av 1990-tallet, er det en veldig positiv og bra utvikling, sier avtroppende daglig leder i Leidar, Morten Woldsdal.

Han gir seg ved nyttår som daglig leder i det norske pr-byrået, men fortsetter som eier og partner i byrået. Woldsdal understreker at det er for å kunne vie all sin tid til arbeid for kundene.

Warner har vært partner i Leidar siden oppstarten i Norge i 2013, og jobbet før det for Leidar i Sveits – der selskapets øverste sjef og gründer Rolf Olsen holder til.

Hun er glad for å være en del av endringen som skjer på toppen i de norske pr-byråene.

– Jeg tror det er en utrolig viktig og riktig utvikling. Det må være en representasjon av både ulik bakgrunn, erfaring for at vi skal kunne gjøre en god nok jobb. Det er veldig spennende å få være med i den endringen. Det har kanskje med noe om når jeg har vokst opp, men det skulle da egentlig bare mangle, sier Warner.

Ligger etter

Woldsdal påpeker at han tror Norge har ligget litt i etterkant internasjonalt når det kommer til kvinnerepresentasjon i ledelsen i pr-byråene.

– Jeg har alltid tenkt og sett at det har vært mange kvinner i ledelsen i de store byråene internasjonalt, men i det siste har den utviklingen også kommet til Norge, sier han.

Warner blir med sine 33 år en av de yngste byrålederne i norsk pr-bransje.

– Det tror jeg er en spennende utvikling. Man får muligheten til å lede team og få den erfaringen veldig ung, uten at man er helt alene på noen som helst måte, sier hun.

Woldsdal har vært sjef i Leidar Norway siden man startet opp i Norge 1. august 2013 – og hatt Warner med seg hele veien.

– Ingrid har vært partner fra dag én og har jobbet veldig mye med flere av våre største kunder, som hun har hatt ansvar for. Både for de norske og de internasjonale kundene, og hun har bygget team rundt seg slik at hun allerede på en utmerket måte har vært tett-på-leder for medarbeidere i flere år, sier Woldsdal.

– Veldig hyggelig

Daglig leder i Geelmuyden Kiese, Nina Riibe, er også sjef i bransjeforeningen for kommunikasjonsbyråer, Komm.

Hun sier det er gledelig at man begynner å få balanse i sjefsstolene i bransjen.

Nina Riibe er leder i bransjeforeningen Komm og daglig leder i Geelmuyden Kiese.
Nina Riibe er leder i bransjeforeningen Komm og daglig leder i Geelmuyden Kiese. (Foto: Gunnar Blöndal)

– Det skjer noe i bransjen nå, og det synes jeg er på tide. Man ser litt lenger ned i organisasjonene at det er en mye jevnere fordeling mellom kvinner og menn, så dette er veldig hyggelig.

Riibe opplever også at det er en helt annen innstilling i styrer og ledergrupper enn før.

– Der man før tok et naturlig mannlig valg, tror jeg veldig mange tenker seg en ekstra gang om man har en kvinnelig kandidat – før man velger den beste kandidaten, sier hun. (Vilkår)