For første gang siden 2001 gikk Geelmuyden Kiese i underskudd i 2018, ifølge en melding på nettsidene deres. Resultatet før skatt endte på minus 1,5 millioner kroner.

Dette er en kraftig nedgang siden resultatet i 2017 da selskapet hadde et overskudd på 8,5 millioner kroner før skatt.

Kommunikasjonsbyrået som ledes av Hans Geelmuyden, og byråinntekter på 112 millioner kroner, ned to millioner kroner fra året før.

– Vi har lagt bak oss et år som jeg er svært fornøyd med. Siden 2012 har vi vært i en byggefase fra et pr-byrå til et av Europas førende kommunikasjonsbyråer. Nå går vi inn i en driftsfase, og fjoråret brukte vi på å tilpasse oss denne. Vi har investert mye i kvalitet, sier Geelmuyden til DN.

Pr-nestoren peker på at selskapet i denne perioden har doblet omsetningen. I 2011 hadde selskapet en totalomsetning på 65 millioner kroner. I 2018 landet den totale omsetningen på 154 millioner kroner.

Det var Kampanje som omtalte regnskapet først.

Partnerflukt

I melding på nettsiden skriver Geelmuyden at de eneste som ikke har grunn til å være tilfreds med fjoråret er eierne av byrået.

– Ettersom jeg eier 90 prosent av aksjene i Geelmuyden Kiese får trøsten være at jeg i beskjeden grad brukte andres penger. Dessuten kjenner jeg mange som har dyrere hobbyer, skriver Geelmuyden i meldingen.

I løpet av fjoråret opplevde kommunikasjonsbyrået stort frafall av partnere. Til sammen syv partnere pakket sakene sine og dro fra selskapet.

– Har nedgangen i antall partnere bidratt til det negative resultatet?

– Nei, det har ikke betydd noen ting. Omsetningen vår er opprettholdt selv om de har sluttet.

Vil drive bedre butikk

Geelmuyden har tidligere vært klar på at han ikke er fornøyd med de økonomiske resultatene for 2018. I et intervju med DN i høst uttalte han:

– 2018 er bedre faglig enn kommersielt. Vi har investert alt hva remmer og tøy kan holde i å lage gode historier for kundene, men i 2019 må vi drive en bedre butikk.

Han understreket likevel at han var fornøyd med kvaliteten på selskapet og viste til at hans byrå i år er blitt kåret til Årets kommunikasjonsbyrå med omsetning over 100 millioner kroner av DN og Regi, beste uavhengige byrå i Europa, Midtøsten og Afrika av Icco og til verdensmester i innholdsmarkedsføring.

I 2019 har ytterligere to partnere sluttet. Sist ute var Eva Sannum som sa opp i starten av januar. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Det finnes bare gründere og kvinnelige gründere
Språkviter fastslår at en type gründer ikke eksisterer i norske aviser
01:36
Publisert: