– Vi i Komm forholder oss til vedtektene våre. Ingen har klaget inn Geelmuyden Kiese (GK) til Komm, derfor er det ikke grunnlag for oss vurdere om de etiske retningslinjene er brutt, skriver nestleder i styret i Komm, Rolf Aaneland, til DN.
Han har fungert som talsmann for Komm etter sakene DN har omtalt om tidligere kunder som reagerer på Geelmuyden Kieses håndtering av konkurrerende kundeforhold.
Administrerende direktør i Geelmuyden Kiese, Nina Riibe, er nemlig styreleder i Komm.
DN har tidligere omtalt at både Flytoget, det svenske jernbaneselskapet SJ og Lotteri- og stiftelsestilsynet mener GK har opptrådt uryddig i sine kundeforhold.
Først var Flytoget kritisk til at GK i høst var i en anbudsprosess med konkurrenten NSB – samtidig som byrået har hatt et kundeforhold til Flytoget. Riibe avviste denne kritikken.
Så sammenlignet SJ overgangen til NSB med utroskap, da GK hadde forhandlet med NSB samtidig som byrået jobbet for dem. GKs kundeansvarlige, konsernsjef Hans Geelmuyden, mente GK fulgte kontrakten og avtalen med SJ til punkt og prikke.
Deretter skrev DN at Lotteritilsynet sa opp kundeforholdet med GK dagen etter at det fikk varsel om at byrået hadde inngått en kundeavtale med shoppingnettverket Lyoness, som tilsynet mener driver ulovlig virksomhet i Norge. GKs vurdering var da at kundeforholdet ikke var en interessekonflikt, siden det ikke var noe endelig vedtak fra tilsynets side om Lyoness.
Redegjorde
GK har avvist at selskapet har brutt bransjeorganisasjonens etiske regler, som blant annet går ut på at medlemmer og rådgivere skal være åpne om mulige konkurrerende kundeforhold.
– GK har for en stund siden ytret ønske om å redegjøre for oss, dette har styret tatt til orientering tirsdag. Det er åpenbart at det ligger ulike skjønnsvurderinger til grunn, men disse har ikke styret tatt stilling til. Vi kommer ikke til å forfølge saken spesielt videre, forklarer Aaneland til DN.
Nina Riibe sier at hun på eget initiativ redegjorde for sakene i Komm-styremøtet tirsdag.
– Komm-styret tok dette til etterretning. I lys av disse sakene har GK grundig gjennomgått egne interne retningslinjer for håndtering av interessekonflikter. Jeg vil forsikre kundene våre om at GK har meget strenge regler for kundekonfidensialitet, og håndtering av kunder som kan komme i interessekonflikt, skriver Riibe i en epost.
Klager ikke
SJ har ingen planer om å ta saken videre.
– Vi har gått videre og funnet en mer engasjert partner i Trigger, som til og med gir oss bedre leveranser enn GK, skriver pressesjef Niclas Härenstam i SJ i en epost til DN.
Han påpeker at man ikke må sette seg fast i dårlige byråforhold.
– Vi har lagt GK bak oss. Langt bak oss, skriver han.
Heller ikke Lotteri- og stiftelsestilsynet vil klage GK inn for Komm.
– Det er bra at Komm som bransjeorganisasjon jobber for at medlemmer holder høy profesjonell standard, integritet og konfidensialitet. Bransjen er tjent med å bli forbundet med kvalitet og etikk. Vi har ikke vurdert å klage Geelmuyden Kiese (GK) inn for Komm, men har vurdert samarbeidet vårt ut ifra avtalen vi inngikk, skriver kommunikasjonsdirektør Anne-Mette Hjelle til DN.(Vilkår)