– Vi hadde en dipp på grunn av store prosjekter som ble ferdig. Men ja, det er morsomt for tiden, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland (51) i Apeland as.

Pr-toppen kan vise til en solid vekst i 2017. Apelands regnskapstall viser at byråinntekten – kundehonorarer minus varekostnader – økte til 30 millioner kroner i 2017, mot 25,1 millioner kroner i 2016.

Resultatet før skatt økte med 70 prosent til 4,1 millioner kroner – og det etter at en bonus på én million kroner ble fordelt på alle ansatte.

Slutt på blind Facebook-tro

Ole Christian Apeland mener årsaken til veksten er forvirringen i kommunikasjonsmarkedet.

– Vi merker at virksomheter trenger en retning. Det er mange som er litt forvirret, og nok har trodd at sosiale medier har vært svaret på hvordan man skulle komme ut med sine budskap. Dette er nok mer komplisert, og man trenger en god analyse og en ordentlig strategi for å skjønne hva som er mest mulig effektivt for seg, sier han.

Sosiale medier var vekstvinner som reklamekanal i 2017, ifølge Mediebarometeret. Totalt vokste reklameomsetningen på sosiale medier, en kategori Facebook i særklasse er størst i, med 32 prosent i 2017.

Men grepene Facebook har tatt i løpet av året, gjør det mer utfordrende for merkevarer som vil nå bredt ut. Disse har gått utover merkevarer og medier som ønsker å nå ut med sine budskap eller historier, ettersom Facebook nå vil prioritere venner og familie i nyhetsstrømmen.

– De som tror at Facebook skulle løse alt, har nok fått noe å tenke på. Vi ser faktisk at det er en økende interesse igjen for redaksjonell omtale, sier Apeland.

«For dårlige»

Apeland er kjent for å stå bak en av landets største omdømmekåringer – som i 2017 kåret Finn til vinner og Ryanair og Rema 1000 til tapere.

Statoil, som i forrige uke meldte at selskapet skifter navn til Equinor, kom i fjor på 32. plass på Apelands topp 50-liste – en liten bedring sammenlignet med året før.

Apeland, som nå jobber med årets undersøkelse, tror ikke Statoil kommer negativt ut av et navneskifte.

– Dette venner vi oss fort til. Jeg har ikke noe negativt å si om navnet, som føyer seg inn i rekken med flere mye omtalte navneendringer de siste årene. Det blir for dumt å påstå at dette er en tragedie, noe jeg ser at enkelte eksperter har gjort. De kan jo kikke seg litt rundt og se på hvordan det går med Telia, Circle K og Sbanken, som har vært gjennom det samme, sier Apeland.(Vilkår)

Nytt på båtmessen: Elektriske vannscootere
- Vi må begynne en plass, sier importøren, som håper han vil styrke båtinteressen hos unge og potensielt fremtidige kunder.
01:30
Publisert: