Artist Tone Damli Aaberge, moteinfluenser Darja Barannik, og tidligere «Skam»-skuespiller Thomas Hayes.

Listen over norske kjendiser, toppbloggere og influensere som deltok da kjendistylisten og influenser Hedda Skoug og den eksklusive sko- og veskebutikken Kamikaze inviterte til kundekveld og middag på mottagelsesrommet «Kirsten Flagstad» i Operaen torsdag i forrige uke var lang.

Til sammen har gjestene DN vet var til stede over to millioner følgere på Instagram. Arrangementet var lukket, men veldokumentert i sosiale medier.

Utenom at bildene fra kvelden var prydet av Norges influenserelite, ble en rekke bilder av det italienske ølmerket Peroni spredd på sosiale medier.

For det som så ut som en eksklusiv italiensk aften fra Operaen på Instagram, var egentlig en middag organisert av blant annet alkoholimportøren Multibev, som selger ølmerker som Peroni og Pilsner Urquell, viser en epostutveksling mellom kommunikasjonsbyrået JCP Nordic og Den Norske Opera & Ballett.

Influenser og blogger Hedda Skoug sammen med artistvenninnen Tone Damli Aaberge på Operaen i Oslo i forrige uke.
Influenser og blogger Hedda Skoug sammen med artistvenninnen Tone Damli Aaberge på Operaen i Oslo i forrige uke. (Foto: Instagram)

Skalldyrfat og Peroni-sabayonne

«Utenom Armani så vil det være et must at Peroni er det som serveres …»

Slik lyder et utdrag fra en av de første epostene som prosjektmanager Nina Hove i JCP Nordic sendte til kommersiell leder Trude Angell Stofer i Den Norske Opera & Ballett i slutten av august.

Hun har allerede sendt en henvendelse til operaen om mulighetene for å arrangere en italiensk aften hos dem. De har nemlig en kunde med et «eksklusivt produkt», og kommunikasjonsbyrået ser for seg at en operasanger kan være et innslag på middagen.

Hove skriver ikke hvem som er kunden til kommunikasjonsbyrået, men at de er i kontakt med det italienske luksusmerket Armani som mulig samarbeidspartner til middagen.

Kommunikasjonsbyrået vil at Peroni skal serveres under middagen, men at det også skal lages cocktailen Peroni Negroni til minglingen etter.

For Operaen er ikke dette noe problem. De foreslår å servere skalldyrfat, i tillegg til en sabayonne med Peroni i stedet for Prosecco som dessert.

«Det er ikke noe i veien for at vi kan bestille inn Peroni for arrangementet,» skriver Stofer.

Flasker fra alkoholprodusenten sto godt synlig på den italienske aftenen på Operaen. Flere av landets mest kjente influensere og artister var til stede.
Flasker fra alkoholprodusenten sto godt synlig på den italienske aftenen på Operaen. Flere av landets mest kjente influensere og artister var til stede. (Foto: Instagram)

Ville ha Fiat

Epostutvekslingen fortsetter utover høsten, men i starten av oktober blir det endring i planene.

«Dessverre ser det ut til at Armani ikke kan bli med pga. internasjonale retningslinjer, så vi jobber med å finne en annen naturlig link,» skriver Hove i JCP.

Hun spør om det kan være aktuelt å få inn Fiat eller Vespa, men siden Volvo er Operaens hovedsponsor blir ikke en slik løsning aktuelt.

I slutten av måneden faller brikkene imidlertid på plass. Kamikaze Luxury Shoes og Hedda Skoug kommer inn i stedet.

Ølimportøren betalte

Mens Skoug og Kamikaze inviterte gjester til arrangementet, var det Peroni-importøren som sto for regningen. Sko- og veskebutikken hadde også flere produkter plassert i lokalet.

For 48.180 kroner fikk de blant annet leid lokalet, omvisning, en operasolist. Mat og drikke kom i tillegg og ble betalt direkte til Restauranthuset Operaen.

Multibev omsatte for 222,8 millioner i fjor, og satt igjen med et resultat før skatt på ni millioner.

Ølimportøren er en underleverandør av importselskapet Solera. Kommunikasjonssjef Vegard Eine Østerhagen i morselskapet bekrefter at de var med å arrangere kvelden.

Hedda Skoug, Benedicthe Bjerke og Tone Damli Aaberge var til stede på middagsfesten på Operaen. Legg merke til alle alkohol- og ølproduktene i bakgrunnen.
Hedda Skoug, Benedicthe Bjerke og Tone Damli Aaberge var til stede på middagsfesten på Operaen. Legg merke til alle alkohol- og ølproduktene i bakgrunnen. (Foto: Instagram)

– Vi er et selskap som representerer flere italienske produkter som S. Pellegrino, Aqua Panna og Peroni. Vårt datterselskap Multibev var med på å arrangere en italiensk aften med fokus på italienske kvalitetsprodukter sammen med relevante samarbeidspartnere. Ideen kom fra en dialog mellom Hedda og en ansatt i vårt system.

Østerhagen forteller at de inviterte sine hotell-, restaurant-, og cateringkunder, mens Skoug og Kamikaze inviterte et utvalg av venner innenfor mote- og mediebransjen.

Han understreker at ingen fikk betalt for å delta på arrangementet.

– Vi jobber i en strengt regulert bransje, så dette var et lukket arrangement, det vil si ikke åpent for publikum. Det er viktig for meg å poengtere at det ikke under noen omstendighet ble oppfordret til billeddeling av alkoholholdige produkter, ei omtale i sosiale medier, sier han.

Peroniflaskene var godt synlige på både Instagram og Snapchat under middagsfesten på Operaen.
Peroniflaskene var godt synlige på både Instagram og Snapchat under middagsfesten på Operaen. (Foto: Snapchat)

«Spekulativt»

– Det høres ut som en spekulativ måte å omgå regelverket på. Dette er et av flere eksempler på at en del drar nytte av et uetablert regelverket. Vi er midt i en brytningstid med nye annonseringsflater og det finnes gråsoner og muligheter der det er mulig å komme unna med slike metoder. Her må man være sitt ansvar bevisst, sier rådgiver Lina Aas-Eng i kommunikasjonsbyrået Pol.

Hun mener det er viktig at aktørene i bransjen må være tydelige på hva som er ekte og hva som er fiktivt.

– Når aktører legger til rette for å omgå lovverket på denne måten er det kritikkverdig. Det er blitt skapt en arena for produktplassering av Peroni. Det er et resultat av at folk omgår regelverket, og fremstår som en ugrei måte å drive markedsføring på, sier hun.

Multibev ønsker ikke kommentere kritikken fra Aas-Eng.

Influenserne ble servert skalldyrfat og Peroni-øl. Som underholdning ble det leid inn en operasolist.
Influenserne ble servert skalldyrfat og Peroni-øl. Som underholdning ble det leid inn en operasolist. (Foto: Instagram)

Visste ikke – snudde

Da Skoug først ble kontaktet av DN sa hun at hun ikke visste at Multibev var initiativtageren til arrangementet.

– Jeg visste ikke at de var initiativtager til denne kvelden. Jeg ble kontaktet for å profilere sammen med Kamikaze. Jeg tenkte at de brukte mitt navn for å trekke folk, og at jeg kunne bruke det som en førjulsfest for venner i bransjen, sa hun.

Da DN tok kontakt på nytt snudde Skoug. Hun innrømmet at ideen kom i dialog med en venn i Solera.

– Ble gjestene informert om at Multibev betalte for kvelden?

– Ja, de ble informert om at Multibev sto for mat og drikke. Vi var bare 20 gjester, sier hun.

For arrangørene bak middagen i Operaen, var det viktig at Peroni ble servert under middagen.
For arrangørene bak middagen i Operaen, var det viktig at Peroni ble servert under middagen. (Foto: Instagram)

Pr-byrået JCP Nordic sto bak organiseringen av det hele.

– Det stemmer at vi hjalp til med å arrangere en italiensk aften for vår kunde Mulitbev. Vår rolle her var å skaffe lokasjon, hjelpe til med serveringsbemanning samt italiensk innhold til et eksklusivt lukket arrangement, skriver prosjektmanager Hove i en epost.

Kommunikasjonsrådgiver Camilla Yndestad i Den Norske Opera & Ballett forteller at de ofte leier ut rom for å bidra til egenfinansiering.

Hun forteller at de har vært tydelige på at de kun var lokasjon for arrangementet i avtaleinngåelsen.

– Vi er klar over bestemmelsene rundt alkoholreklame, og ønsker naturligvis ikke å assosieres med eventuelle brudd på disse. Om det reelt sett foreligger noe brudd på gjeldende regler, må nesten forespørres de som eventuelt har publisert fra dette arrangementet i sosiale medier, sier hun.

Sko- og veskebutikken Kamikaze vil ikke kommentere saken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Dette skal du aldri gjøre med en god kniv
Karbonstål eller rustfritt? Hva med en slipestein til 16.000 kroner? Gasellebedriften Skarpekniver og vinneren av World Sushi Cup, Vladimir Pak, gir deg gode råd for kjøp og bruk av skikkelige kjøkkenkniver.
02:34 Min
Publisert: