- Som styreleder kan jeg bekrefte at selskapet selv har begjært oppbud. For spørsmål om årsak og videre drift må jeg henvise til daglig leder, sier styreleder og gründer Fredrik Geelmuyden.

Storylounge ble startet i 2017 som en hybrid av et reklame- og produksjonsbyrå.

Ifølge en artikkel på nettstedet Kampanje fra april i år, omsatte Storylounge for 12,1 millioner kroner i sitt første fulle virksomhetsår - 2018 - med et resultat før skatt på 0,4 millioner kroner.

Da snakket Øen om 2019 som et spennende år for selskapet.

- 2019 blir spennende i forhold til tv-formatene også kommer vi til å fortsette utviklingen av konsulentdelen og den kommersielle innholdsproduksjon. Nå har vi et år på baken og satser på at vi skal klare å få mer volum og litt mer på bunnlinjen. Vi har større ambisjoner enn tallene for 2018 viser, sa han til Kampanje.

Men en påskeferie og to uker senere begjærte Storylounge as seg selv sammen med datterselskapene Storylounge Consulting og Storylounge Studios, oppbud i forrige uke.

Prosjekter som ikke landet

Daglig leder Olav Øen sier selskapene ikke har noen stor utestående gjeld, men at de manglet likviditet i en periode der de håpet å lande nye prosjekter.

- Vi hadde god fart i begynnelsen på første kvartal, med en god omsetning og flere spennende prosjekter under utvikling for tv-kanaler og kommersielle kunder. Men disse prosjektene har tatt lengre tid å lande enn forventet. Det har medført at selskapet ikke har penger til videre drift. Så måtte vi ta konsekvensene av det og begjære oppbud.

- Hvordan kjennes det?

- Det har jeg ingen kommentar til.

- Dere var veldig optimistiske i april?

- Optimistiske, men klar over at vi var avhengig av inntekter i mai og juni for videre drift.

- Når var det dere skjønte at det ikke gikk sånn som dere så for dere?

- Begynnelsen av mai, da vi tok nødvendige grep.

Flere storkunder

Storylounge har ifølge sine egne nettsider jobbet med reklameproduksjon for blant annet Norwegian, Sbanken, Destinasjon Geilo og Odin Forvaltning.

I oppstartsåret 2017 hadde selskapet en omsetning på 0,6 millioner kroner - med et resultat før skatt på 0,7 millioner kroner i minus.

Startet Monster

Øen er en veteran i den norske produksjonsbransjen. Han startet sammen med Trond Kvernstrøm produksjonsselskapet Monster i 2002.

De to tjente 40 millioner kroner hver da Monster ble solgt til det finske oppkjøpsfondet Capman i 2008.

I ettertid har Øen blant annet vært sjef i produksjonsselskapet Feelgood, som Thomas Giertsen er gründer av. Øen forlot Feelgood i 2017 og startet senere samme år opp Storylounge sammen med Fredrik Geelmuyden og Thomas House. Sistnevnte sluttet i selskapet i fjor, ifølge Kampanje.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.