– Vi har vel aldri hatt høyere omsetning eller resultat. Derfor kan man karakterisere 2017 som et bra år, sier administrerende direktør Jon Mørland til DN.

Siden Mørland & Johnsen ble startet i 2006 har selskapet hanket inn mer enn 90 millioner kroner etter skatt.

Byrået har i flere år vært det mest lønnsomme i pr-bransjen, og 2017 ble selskapets beste år noensinne, om man ser på inntekter og resultat. Eierne, som er de fire partnerne samt Stein Erik Hagens investeringsselskap Canica Investor, tok et utbytte ti millioner kroner fra selskapet. I 2016 ble det avsatt 9,2 millioner kroner i utbytte.

– Vi har opplevd en fortsatt veldig god etterspørsel, sier Mørland.

Brundtland og Hagen

Mørland & Johnsen er mest kjent for å bistå tidligere statsminister Gro Harlem Brundtland. Jon Mørland er selv Brundtlands pressetalsmann.

I tillegg var Mørland i flere år med som pressetalsmann for fotballandslaget, mens Google over flere år har vært kunde av byrået.

Mørland & Johnsen gir også råd til medeier og investor Stein Erik Hagen.

Mørland & Johnsen er kanskje ikke Stein Erik Hagens mest kjente investering, men Canica Investor mottar én million kroner i utbytte for 2017.
Mørland & Johnsen er kanskje ikke Stein Erik Hagens mest kjente investering, men Canica Investor mottar én million kroner i utbytte for 2017. (Foto: Klaudia Lech)

– Jeg er jo veldig glad for at de leverer så bra. All honnør til dem for det. De må jo være flinke, for kundene er jo der år etter år etter år, og er svært fornøyde, sier Hagen til DN.

Han forteller Mørland spurte om Canica ville være med på eiersiden da byrået ble startet opp i 2006. Det bekrefter Mørland overfor DN.

– Jeg er utrolig glad og takknemlig for at Canica gikk inn som aksjonær 2006, og for at vi har klart å bidra med bra resultater tilbake til våre aksjonærer. Da vi valgte å starte helt eget i 2006, var det veldig betryggende å vite at en så tung og dyktig aktør var villig til å satse på oss. Vi fikk en gründerstart der vi følte at vi hadde en viktig og langsiktig investor i ryggen, som samtidig begrenset seg til å eie ti prosent, sier Mørland.

Hagen sier at Canica bruker Mørland & Johnsen av og til.

– Vi er nok ikke en kunde av betydning. De sender jo regninger og det er ikke noe billig. Vi får ikke akkurat aksjonærpris av dem, humrer Hagen.

Diskresjon en «kjerneverdi»

På egne nettsider skriver Mørland & Johnsen at selskapet i dag har «oppdragsgivere innen industri, merkevarer, helse, omsorg og farmasi, offshore og energi, mat- og dagligvarer, medier, IT- og telekommunikasjon, eiendom, finans, reiseliv, idrett/organisasjonsliv, forskning og utdannelse».

– Det som reflekterer fjoråret og 2016, er nok at vi lever i en mer og mer digital verden, både som enkeltindivider, selskaper og samfunn. Vår styrking og arbeid inn i den vanvittige mengden og tolkningen av informasjon som finnes digitalt vil bare bli viktigere, sier Mørland, som ikke ønsker å si noe om hvordan Mørland & Johnsen jobber med dette.

Selv ønsker Mørland helst å holde en lav profil i mediene. Det forteller også selskapets regnskap fra 2016, der det sto at «diskresjon er en kjerne­verdi i selskapet, fordi oppdragsgiveren og målet for oppdraget er det sentrale, ikke rådgiveren».

Pr-toppen hadde selv en lønn på snaut to millioner kroner i 2017. I tillegg sitter han som største aksjonær, med 45 prosent av aksjene, igjen med 4,5 millioner kroner i utbytte.(Vilkår)