Pr-byrået forplikter seg med avtalen til å trekke på FleishmanHillard når deres kunder trenger bistand utenlands, mens nettverket tilsvarende må bruke WergelandApenes når deres kunder skal inn i Norge.

Gründerne Rune Mørck Wergeland og Martin Apenes begrunner samarbeidet med at byrået får flere og flere internasjonale oppdrag.

– Vi har på en måte funnet hverandre. FleishmanHillard har hatt et økende fokus på nordiske land, mens vi har mer og mer strategiske oppgaver internasjonalt. Tett på hver tredje av fakturaene våre er ikke i norske kroner. Med flere oppdrag i Kina og USA, trenger vi et helhetlig nettverk, sier Wergeland.

Ikke finansielt

Apenes understreker at avtalen ikke har noen finansielle aspekter.

– Så dere mister ikke noe kontroll over byrået?

– Nei, vi kommer til å holde på som før, og vi er fortsatt uavhengige. Men vi får noen forpliktelser, sier Apenes.

Med andre ord er ikke samarbeidet sammenlignbart med byråer som Gambit H+K og Burson-Marsteller, som begge er en del av internasjonale nettverk – eid av holdingselskapet WPP.

– Vi kommer til å bruke FleishmanHillard i vår markedsføring – det blir et tettere samarbeid, og ikke noe løst nettverk. Men kundene våre liker at vi er uavhengige, sier Apenes.

Flere har avtaler

Av andre norske byråer i internasjonale nettverk, finner man for eksempel Geelmuyden Kiese, som har en avtale med nettverket Ketchum, mens Zynk har en avtale med nettverket Weber Shandwick.

Disse byråene er langt større enn WergelandApenes, som understreker at de trolig får mer å gjøre, men ikke har noen voldsomme mål om vekst.

– Vi har hverken mål om å bli små eller store. Men vi vil vokse med interessante oppdrag, og nå gjør vi det, sier Apenes. 

«Styrker nettverket»

 FleishmanHillard er et av verdens største pr-byrånettverk, med 165 kontorer i 72 land. 85 av disse kontorene eies selv av nettverket. Ifølge PRWeek omsetter selskapet for mellom 550 og 600 millioner dollar, og har rundt 2800 ansatte. FleishmanHillard er eid igjen av Omnicom, et av de største holdingselskapene i pr- og reklamebransjen.

Seniorpartner Nick Andrews i FleishmanHillard Europa sier at de er imponert over WergelandApenes.

– Rådgiverne demonstrerer bransjeinnsikt og forretningsforståelse med gode strategiske og operasjonelle evner. Vi styrker nettverket vårt med dette partnerskapet, sier Andrews.

WergelandApenes er et av pr-byråene som har kommet best ut i undersøkelsen «Årets byrå», der DN og det svenske analysebyrået Regi kårer byrået som har best skussmål fra kundene.

Byrået kom i fjor på 3. plass i samme kåring. Årets Byrå kåres førstkommende tirsdag.

– Vi er kjempestolte av det. Man må jo levere hele kundelisten sin, og det er jobben vi gjør for kundene som bedømmes. Dermed er det kanskje den viktigste kåringen, sier Apenes.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.