– Vi skulle gjerne ønske at vi hadde funnet opp kruttet. Men vi har ikke funnet opp en ny forretningsmodell. Det er rett og slett bare hardt arbeid – en kombinasjon av relativt høye timepriser og veldig, veldig mange timer, sier styreleder Claus Sonberg i Zynk.

DN møter partner og daglig leder Anniken Jebsen, partner og styreleder Claus Sonberg og partner Sigurd Grytten rett etter at byrået har kommet hjem fra en faglig og sosial tur til Marrakech.

Kommunikasjonsbyrået Zynk legger bak seg nok et økonomisk vekstår. Byrået passerer for første gang 50 millioner kroner i omsetning – og landet til slutt på 54,9 millioner kroner inn.

Byråinntekten – kundehonorar minus varekostnad – endte på 44,8 millioner kroner i 2018, mot 42,1 millioner kroner i 2017.

Rekordutbytte

Partnerne i Zynk kan glede seg over å dele et rekordutbytte på 15,2 millioner kroner. Siden oppstarten i 2010 har partnerne – nå seks i tallet – kunnet ta ut rundt 85 millioner kroner i utbytte.

De tre gründerne Claus Sonberg, Jan Glendrange og Hans Otterlei, samt Sigurd Grytten, eier 19,2 prosent av aksjene hver. De to siste partnerne som er kommet til, Jebsen og Guri Størvold, eier henholdsvis 15,4 og 7,7 prosent av aksjene i Zynk.

– Vi har vokst vært år siden vi lanserte i 2010, sier Sonberg.

De tre forteller at Zynks mye omtalte analysesatsing har slått til blant kundene.

– Vi har faktisk doblet omsetningen på analyse i 2018. Å bevege seg fra magefølelse til dokumentert grunnlag er viktigere og viktigere, og det viktigste for oss i 2018 var at vi klarte å komme godt ut på dette markedet, sier Jebsen.

Analyse står nå for en femtedel av byråinntektene til Zynk, det vil si rundt åtte millioner kroner. Det inkluderer tradisjonelle kvalitative interessentanalyser, Q-ball og en ny «segmentert» omdømmeanalyse som Grytten leder – i samarbeid med Kantar TNS.

Fikk kjeft

Zynk lanserte i samarbeid med det svenske analyseselskapet Quattroporte Q-ball under Arendalsuka i 2017. Etter fjorårets utgave av Arendalsuka, fikk kommunikasjonsbyrået krass kritikk fra UiO-forskere for måten det kommuniserte Q-ball på.

– Når du stikker hodet frem og ønsker å være en «early mover» må du forvente debatt. Det er bare bra. Jeg skulle ønske debatten som kom var på mer faktisk grunnlag, det var misforståelser som det var unødvendig å bruke mye tid på, sier Sonberg.

Han mener Zynk er blitt mer bevisste og trygge på teknologien de sitter på etter diskusjonen. Byrået holder også på å utvikle et nytt analyseverktøy, som de selv sitter med alle rettighetene til. Sonberg og Jebsen viser også til at en av Zynks medarbeidere tar fordypning i maskinlæring og AI for å ytterligere styrke selskapets kompetanse på området.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.