Genève, Sveits: - Vi kommer til å levere 50 til 60 RS og S-modeller samlet i år, sier Marius Tegneby.

Informasjonssjefen hos den norske Audi-importøren snakker om de dyreste og heftigste modellene den tyske premiumprodusenten lager.

- Når vi utvider porteføljen fra fire til åtte RS-modeller på kort tid, må det være et marked, og det er det, sier Tegneby.

På Audi-standen i Genève står den helt nye minisuven RS Q3 og RS6 Avant. Sistnevnte er kanskje inkarnasjonen for den voksne familiemanns gutteromsdrøm. Stasjonsvogn med plass til hele familien og en hissig V8-motor med 560 hestekrefter. Tegneby tror på et salg på syv til åtte biler til ivrige Audi-entusiaster.

- Her i Genève posisjonerer Audi seg, og viser at vi bygger biler over hele fjøla, sier Tegneby, som i tillegg til hestekreftene i RS-modellene, også stiller med en modell som peker den andre retningen, en ladbar hybrid som kan kjøre rent elektrisk og som snart kommer i produksjon.

Den forrige generasjonen RS 6 var kjent som en tjukkas. Denne har kuttet vekk to sylindere og vekt. Det gjør den sprekere enn før, selv om den er 20 hestekrefter svakere.
Den forrige generasjonen RS 6 var kjent som en tjukkas. Denne har kuttet vekk to sylindere og vekt. Det gjør den sprekere enn før, selv om den er 20 hestekrefter svakere. (Foto: Newspress)

Konkurrentene
I den andre enden av utstillingshallen er standene til konkurrentene BMW og Mercedes plassert rett ved siden av hverandre. Også disse merkene har en rekke modeller der hestekreftene råder.

- Vi selger vel fra fem til ti biler i året, sier Kjetil Myhre, markedssjef i BMW Norge.

Han snakker da om M5 og M6. Snart kommer også M6 Gran Coupé. Denne elegante firedørs coupéen får samme motor som M5, en V8-er på 560 hestekrefter.

- Det blir en spennende modell, den bygger bro mellom M5 og M6, sier Myhre.

Les test av BMW M5: Hør lyden av 560 sinte, tyske hester

M med diesel
Selv om salgstallene ikke er så høye på de rene M-modellene, har BMWs litt mer "folkelige" M Performance-modeller slått godt an i Norge.

- Vi har solgt over 30 M Performance-modeller, mye på grunn av at den har firehjulsdrift, sier Myhre til DN.no.

Den dieseldrevne verstingen M550D Xdrive kan hamle opp med litt av hvert med sine 381 hestekrefter, men ligger prismessig litt gunstigere til enn de rene M-modellene.

Les test av bilen her: Skrap av de siste tre tegnene på denne bilen

Hos konkurrenten vis à vis blir det også omsatt noen AMG-modeller i året. I Genève står to nye AMG-modeller og frister det kjøpesterke publikummet. En C 63 AMG 507, og som navnet røper har den 507 hestekrefter. En litt mer moderat A 45 AMG, skal trekke yngre kunder til merket.

- Dette er modeller som bygger image, sier Christoffer Nøkleby, informasjonssjef for Mercedes Norge.

I tillegg til 360 hestekrefter og firehjulsdrift, kommer Edition 1-utgaven med feite felger og en kjekk spoiler på taket.
I tillegg til 360 hestekrefter og firehjulsdrift, kommer Edition 1-utgaven med feite felger og en kjekk spoiler på taket. (Foto: Embret Sæter)

AMG-modellen av A-klasse blir med "kun" 360 hestekrefter den billigste AMG-modellen fra merket, og med firehjulsdrift har den potensiale til å slå godt an i Norge. Omtrent samtidig kommer også Audi med sin S3. Litt svakere, men også med firehjulsdrift lokker også denne norske kjøpere.

Les også: Her er de nye superkompaktbilene (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.