I vår pågikk det en opphetet diskusjon på elbilfora på internett, der eiere av Norges mest solgte elbil, Nissan Leaf, reagerte på høye servicekostnader. De eneste delene som byttes ved service på Leaf er filter til klimaanlegget, samt bremseveske på annenhver service. Til tross for det tar Nissan 3625 kroner i året i serviceutgift. Det er over 2500 kroner mer enn det BMW tar for servicepakke til elbil-modellen i3 (se grafikk).

«Vi er etter hvert flere eiere av Nissan Leaf som reagerer på det vi oppfatter som urimelig høye servicepriser på en bil som egentlig burde være svært «servicegjerrig», skrev Leaf-eier Frode Karlberg i en epost til DN.

Færre bevegelige deler

Da elbilene entret markedet ble det fremholdt som en fordel at de krevde langt mindre vedlikehold og service enn konvensjonelle biler. Elbilen har langt færre bevegelige deler i motor og drivverk. En elbil har en enkel elektrisk motor og ingen girkasse, ingen clutch, ingen kjølevæske. De fleste bilprodusentene krever likevel at serviceintervallene følges for at garantien skal gjelde. Servicepakker som går over flere år koster mellom 5200 og 17.750 kroner.

Vanskelig å sammenligne

Ved utgangen av juli er det registrert 33.821 elektriske biler på norske veier. Mest solgt er Nissan Leaf. Antall nyregistrerte Nissan Leaf er nå passert 10.000, i tillegg kommer mer enn 3000 bruktimporterte eksemplarer av den populære modellen.

Den norske importøren sier man ikke kan sammenligne en elbil direkte med en konvensjonell bil.

– Det er klart at det er mer som bakes inn i servicepriser enn bare tid – for eksempel krever noen modeller mer diagnostiseringsverktøy, så det er ikke helt enkelt og sammenligne, sier kommunikasjonssjef Marina Maneas Bakkum i Nissan Norge.

Anbefaler prissjekk

Hos forbrukerorganisasjonen Norsk Elbilforening merker de misnøye fra elbilistene.

– Vi opplever at elbilister oppfatter servicen som dyr. Utfordringen nå er at merkeverksteder er alene på service, ettersom det krever noe diagnoseverktøy og kurs. Vi håper konkurransen øker med volumet, sier generalsekretær Christina Bu.

Hun råder alle som skal kjøpe elbil til å sette seg inn i prisen på service.

Kjapp service

På Motor Forum i Oslo jobber mekaniker Jan Erik Bøe med service på blant annet elbilen Mitsubishi I-Miev.

– Det tar halve tiden sammenlignet med en konvensjonell bil, sier Bøe.

I-Miev var den første virkelig store salgssuksessen av de elektriske bilene på det norske markedet. Siden lanseringen sent i 2010 er det registrert omkring 2500 utgaver av den lille bybilen.

– Det er heldigvis en ganske enkel bil, men om det er noe feil med batteriet da kreves det mer, sier Bøe.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.