Fire nyvaskede limousiner kommer glidende inn mot en bygård på Uranienborg. En rød løper rulles ut i sørpen. Kaffemaskingründer Patrick Watz feirer 40-årsdagen sin og har en overraskelse ventende på utsiden.

– Åh Gud, det er limoer, kommer det fra verandaen.

Hot or not

Lange biler vekker høye forventninger og sterke følelser: Hot den ene dagen. Og harry den andre.

– For noen er det harry, for noen er det ikke harry. Kundene får oppleve en egen stemning og det blir en uforglemmelig opplevelse, sier Waseem «Jonas» Younus som i mange år har kjørt limousin.

Juletider er vanligvis høytid for limousineierne, men i år har julefreden slått vel hardt inn i bransjen.

– Det er nå det gjelder. Denne perioden skal dekke utgiftene for resten av året.

Familien eier Limousin Partner som har en bilpark på seks egne limousiner og fem sammen med et annet selskap. Younus har merket at enkelte har begynt å dumpe prisene.

Hans Enebakk ruller ut den røde løperen mens musikken lager gjenklang mellom bygårdene på Uranienborg. Foto: Klaudia Lech
Hans Enebakk ruller ut den røde løperen mens musikken lager gjenklang mellom bygårdene på Uranienborg. Foto: Klaudia Lech (Foto: Dagens Næringsliv)
I løpet av de siste ukene har limousinene blitt brukt som skrekkeksempel på hvordan juleballene har utviklet seg på Oslos beste vestkant. Younus mener at noen forsøker å ødelegge limo-næringen.

– Skoleungdom kan bruke 8000 kroner på en jakke uten at noen reagerer, men hvis de bruker fire-fem hundre kroner på limousin til skoleballet så er det krise.

Paljettbukser og parykker

Laserlysene i den hvite Chrysleren roterer gjennom vinduet. Sjåførene stiller seg opp ved døren. Innvendig er champagneglassene er linet opp. Patrick Watz bryr seg lite om harrystempelet.

– Dekadensen er kulissene for utkledningspartyet, sier 40-årsjubilanten.

Noen forbipasserende tar bilder mens en kvinne demonstrativt tar en stor runde rundt. Festdeltagerne har staset seg opp med paljettbukser, gullsko og parykker.

Bursdagsgjengen har ankommet Penthouse Playboys-konserten etter limousinturen gjennom Oslo gater. Foto: Klaudia Lech
Bursdagsgjengen har ankommet Penthouse Playboys-konserten etter limousinturen gjennom Oslo gater. Foto: Klaudia Lech (Foto: Dagens Næringsliv)
– Hva er vel mer glitter og glamour enn å kjøre limo til Penthouse Playboys julekonsert, sier Watz.

En eldre nabo har sett seg lei på dunkinga mellom husveggene i Frogner-gatene. Mannen kommer ut på gaten og forteller at han har balltre hjemme. Hvis det ikke blir ro i løpet av fem minutter, skal han komme tilbake og vise det frem. Nedover Parkveien er det allsang til gamle 80-tallsslagere og rutene begynner forsiktig å dugge ned.

– Limousiner er halvvulgært og superharry i Norge. Det lukter skoleball og pappas penger. Det blir fort stereotyper og stigmatisering.

Unnvikende vip-er

Kundemassen til Limousin Partner er stort sett privatkunder som vil ha standsmessig transport til juleball og bryllup. Vip-segmentet i næringslivet benytter nå i større grad andre alternativ som Mercedes S-klasse og E-klasse.

– Det er ikke mange businessfolk som vil leie limo, så det er ikke noen stor butikk, sier Younus.

En gjennomgang DN har gjort av limousinselskapene i registrene viser at selskapene har kort levetid, lav omsetning og det er få tilgjengelige regnskaper.

– Mange har begynt, og så slutter de i løpet av kort tid. Vi må virkelig jobbe sent og tidlig for pengene, sier Younus.

Latter, klirring og 80-tallslåter preger stemningen når limousinen snirkler seg gjennom smågatene bak slottet. 40-årsjubilant Patrick Watz har tatt med forloveden Heidi Aasestrand Bjørnsen, Hege Ruud og resten av gjestene på en runde før konserten. Foto: Klaudia Lech
Latter, klirring og 80-tallslåter preger stemningen når limousinen snirkler seg gjennom smågatene bak slottet. 40-årsjubilant Patrick Watz har tatt med forloveden Heidi Aasestrand Bjørnsen, Hege Ruud og resten av gjestene på en runde før konserten. Foto: Klaudia Lech (Foto: Dagens Næringsliv)
Bilene koster mer enn halvannen million kroner i innkjøp. Startprisen på en tur ligger på rundt 1900 kroner. Nye krav gjør at de lange amerikanske bilene er blitt dyrere å importere. De fleste norske limousinene er derfor seks til ni år gamle og er registrert for mellom åtte og ti personer.

– Vi har nylig kjøpt inn en Hummer som i Sverige var registrert som 18-seter. Her i Norge har vi bare fått den registrert som toseter, men vi har et håp om å få den registrert for 16 passasjerer, sier Younus.

Senkede ruter

Når bilene nærmer seg Rockefeller, senkes de sotede rutene. Køen utenfor Rockefeller hever blikkene når Patrick Watz og gjestene stiger ut. 40-åringen angrer ikke på at han valgte limousin fremfor maxitaxi.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.