Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Stein Haugbro fikk nesten ingen skader på sin egen bil da han var borti en annen bil. Regningen ble nesten dobbelt så høy som det han trodde han hadde avtalt. Foto: Elin Høyland
Stein Haugbro fikk nesten ingen skader på sin egen bil da han var borti en annen bil. Regningen ble nesten dobbelt så høy som det han trodde han hadde avtalt. Foto: Elin Høyland les mer

Motor

Liten skade – store prisforskjeller

Stein Haugbro fikk sjokk da han fikk regningen på den lille skaden han hadde forårsaket på bilen han rygget borti.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Høsten 2014 kom Stein Haugbro på Bekkestua i Bærum uheldigvis til å rygge inn i en parkert bil i en fellesgarasje. En ripe i støtfangeren på naboens bil, samt en bitte liten skramme på Haugbros egen Subaru var resultatet.

Haugbro ville ikke tape bonus på sin egen forsikring, så han avtalte at han selv skulle betale for skaden på bilen han hadde vært borti, via sitt forsikringsselskap. Bileieren fikk skaden taksert til 5325 kroner på sitt merkeverksted.

Nær doblet

Da Haugbro fikk spørsmål fra sitt forsikringsselskap om han ville dekke skaden selv for å unngå bonustap, ble han overrasket over at beløpet hadde steget til 9849 kroner.

Naboens bil fikk noen riper på hjørnet av støtfangeren etter at Stein Haugbro rygget inn i den.
Forsikringsselskapet Codan som representerer den skadelidte, ba kunden levere bilen hos sitt eget avtaleverksted, der prisen økte med 85 prosent for plast- og lakkskaden.

– Det lukter svidd, sier Haugbro.

– Om man tar det på forsikringen, så bryr man seg ikke, men hva slags avtale er det de har egentlig? Det kan ikke være riktig at de skal være så likegyldige til hva som skjer. Det kan vel ikke være så lettvint at verkstedet sier hva de skal ha, så betaler forsikringsselskapet, spør Haugbro retorisk.

Etter at Haugbro klaget, korrigerte verkstedet prisen til 7873 kroner.

Kunne blitt lavere

I en epost fra en takstmann hos forsikringsselskapet Codan fikk Haugbro vite at det er «sjelden det er så stor prisforskjell på en såpass liten skade som denne», og at om man hadde sjekket pris på et Smart-repair verksted ville nok prisen blitt enda lavere enn taksten til merkeverkstedet

Forsikringsselskapet Codan vil ikke uttale seg om denne saken spesifikt.

– Det er helt vanlig at forsikringsselskaper har avtaleverksted, noe vi har for at det skal komme kundene til gode. Alle verksteder kan komme med i vår vurdering, både merkeverksteder og uavhengige verksteder. Å ha avtaleverksteder krever at vi som forsikringsselskap følger opp verkstedene, vi gjør dette for at det skal gavne kundene våre, da gjelder det selvfølgelig også å få den riktige prisen, sier Mari Bræin Faaberg, kommunikasjonssjef i Codan Forsikring.

Klagemuligheter

– Det er ergerlig og dyrt når biler bulkes. Noen ganger velger man å gjøre opp skader privat, men det er ikke like lurt. Den som er ansvarlig for skadene har plikt til å betale det forsikringsselskapet mener er riktig. Hvis den ansvarlige mener at summen er feil, eller at forsikringsselskapet ikke har gjort sitt for å holde kostnadene nede, må man sannsynliggjøre det, skriver Ingeborg Flønes, direktør forbrukerservice i Forbrukerrådet i en epost til DN.

Hvis forsikringskunden ikke når frem med klagen til forsikringsselskapet, er det en klagemulighet til.

– Er du uenig med forsikringsselskapet i forståelsen av forsikringsavtalen, kan du klage til Finansklagenemnda, skriver Flønes.

Haugbros forsikringsselskap, Tryg, har nå bestemt seg for å dekke mellomlegget, slik at Haugbro kun skal betale 5325 kroner, tilsvarende merkeverkstedets takst.

 

Et billigere alternativ

Oslo: Den senere tiden har det kommet et alternativ til dyre tradisjonelle reparasjoner av mindre karroseriskader kalt Smart repair. Navnet står for «small to medium area repair technique», og er en teknikk som kun fokuserer på området som er skadet, og lakkerer for eksempel ikke om hele støtfangeren som har fått en parkeringsbulk.

Dermed blir prosessen langt enklere og mindre tidkrevende enn tradisjonelle teknikker. Dermed også langt billigere.

Basert på et bilde av skaden forårsaket av Stein Haugbro, anslår Petter Hodne Steensland i MPS Micropaint Norge at de kunne reparert skaden for mellom 2500-3000 kroner.

Forsikringsselskapet Codan har ikke noe imot å benytte seg av denne typen reparasjoner.

– Det gjelder mest for kosmetiske skader, og kan være en like god måte å gjøre det på som en tradisjonell reparasjon. Vi lar verkstedet vurdere hva som er den mest hensiktsmessige måten å rette skader på, sier Mari Bræin Faaberg i Codan.

Finans Norge som organiserer forsikringsbransjen hevder bilforsikringsselskapene forsøker å oppmuntre verkstedene til å benytte metodene på småbulker og lakkering av mindre områder.

– Metodene bygger på tidligere kjente teknikker satt i system, sier Arne Solum som leder Bilskadekontoret i Finans Norge.

Solum er positiv til metoden og mener den er et viktig supplement til mer omfattende reparasjoner.

Les hele avisen

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Privat Forsikring Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.