«Keep left ... brake … hard power … keep it going …» Foran jobber de seks sylindrene besatt, noe som avstedkommer et deilig brøl bak kattedyret avbildet i grillen.

340 hestekrefter plantes ned i bakken via brede bakhjul, som skriker om kapp med forhjulene i sin streben etter å ikke miste grepet på den solvarme spanske asfalten.

Jeg sitter bak rattet i Jaguar XE S. Co-piloten er en engelsk racerbilsjåfør som skal hjelpe en amatør mest mulig effektivt rundt racerbanen like utenfor Pamplona. Kjøremessig er det ingen tvil om at Jaguar har truffet innertier med sin nye mellomklassemodell som kaster seg inn i kampen om kresne kunder, de som gjerne allerede har en BMW 3-serie, Audi A4 eller Mercedes C-klasse stående i oppkjørselen.

Etter at indiske eiere tok over Jaguar Land Rover, er selskapet i støtet. Jaguar alene kommer med tre nye modeller i år, i tillegg til XE, en revidert XF og ikke minst kompaktsuven F-Pace.

At Jaguar varter opp med et lekkert ytre, er forventet. At de går rett i fleisen på BMW når det gjelder kjøreegenskaper er litt mer overraskende. En knivskarp styring som lystrer de minste intensjoner du med rattet i hendene måtte ha, forstillingen er hentet fra sportsbilen F-Type, en bil som man lett får assosiasjoner til ute på banen.

Den elegante girvelgeren hever seg fra midtkonsollen idet du starter bilen.
Den elegante girvelgeren hever seg fra midtkonsollen idet du starter bilen. (Foto: Embret Sæter)
På landeveien kommer også bilens komfortable sider bedre frem. Selv i den folkelige dieselversjonen virker bilen godt støyisolert, og man bryter fort fartsgrensen uten å merke det. Det er et kvalitetstegn for bilen, men neppe for sjåføren. Ytelsesmessig skjemmer den seg heller ikke ut. Dieselmotoren på to liter yter 180 hestekrefter og kommer best til sin rett med automatgirkassen som ikke står mye tilbake for BMWs bejublede variant.

Utstrakt bruk av aluminium holder vekten nede, samtidig som bilen beholder stivheten i konstruksjonen. Likevel er vekten omtrent som for konkurrentene. Bilen er både bredere, lavere og fem centimeter lengre enn BMW 3-serie. Litt skuffende er det riktignok at bilen mangler litt innvendig til å gi det helt store hakesleppet. Her merker man at Jaguar er en betydelig mindre aktør enn de tre tyske gigantene. Selv om også Jaguar har tatt seg sammen og leverer en klart bedre løsning enn de gjorde for inntil kort tid siden. Trykkskjermen er raskere enn tidligere løsninger, men navigeringen mener vi er bedre hos mange av konkurrentene som styrer funksjonene via et hjul eller tilsvarende fra midtkonsollen. Da gleder det mer at det bys på små detaljer som Jaguar-merker på luftdysene og den etterhvert så kjente, men like elegante girvelgeren som hever seg fra midtkonsollen idet du starter bilen.

Jaguar XE mangler litt innvendig til å gi det helt store hakesleppet.
Jaguar XE mangler litt innvendig til å gi det helt store hakesleppet. (Foto: Embret Sæte)
Konkurransen i denne klassen er hard, men vårt førsteinntrykk tilsier at den tyske dominansen her får en sterk utfordrer. Jaguaren plasserer seg på en ganske tillitvekkende måte mellom Mercedes sin komfort og elegante design, og BMWs sportslighet. På mange måter tangerer den begge, noe som må sies å være godt gjort. Dette er litt å strekke seg etter for Audi når en ny generasjon A4 debuterer senere i år.

Foreløpig kommer bilen kun i sedanversjon, men vi regner med at en stasjonsvogn er på trappene, sammen med firehjulsdrift, som er et must for å hevde seg i denne klassen. Da kan engelsk-indisk te fort overta for tysk weissbier i mangt et møblert hjem.

Les også:

Mye moro for 300.000 kroner  

Svenske skal gjøre Teslaene mye billigere

Raskeste Ford på 10 år  

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.