- Det var veldig trist det som skjedde, for dette skulle være feiring av en 60-årsdag, sier Unni Haaverstad (65).

Hun ble i 2010 svindlet i forbindelse med leie av en ferieleilighet i Puerto Banus i Spania. Leiligheten ble avertert via Finn.no av et utenlandsk firma, men personen Haaverstein hadde med å gjøre konverserte på norsk. Haaverstein betalte et depositum på i overkant av 20.000 kroner til utleier, via banken sin.

Unni Haaverstein ble svindlet da hun skulle leie en ferieleilighet i Puerto Banus.
Unni Haaverstein ble svindlet da hun skulle leie en ferieleilighet i Puerto Banus. (Foto: Privat.)
De skulle reise på en lørdag. Mandagen i forveien fikk hun en e-post fra utleier om at leiligheten hadde brent ned, og at han hadde blitt lagt inn på sykehus.

- I begynnelsen lovte han å betale alle pengene tilbake igjen om en uke, og så neste uke. Men så var det noe som gikk galt slik at han ikke kunne betale, sier Haaverstad.

Henlagt

Da hun fikk beskjed om den nedbrente leiligheten tok Haaverstein kontakt med en norsk eiendomsmegler som opererte i Malaga.

Eiendomsmegleren sa hun hadde hørt historien før, i juni. Dette var i august.

- Eiendomsmegleren ga meg navnet på personen som hadde vært i samme situasjon. Jeg tok kontakt med ham, og gikk samtidig til politiet og anmeldte saken. Han jeg fikk kontakt med hadde også anmeldt saken. Begge sakene ble henlagt, politiet samarbeider ikke på tvers av kommunegrensene, slik jeg har forstått det, sier Haaverstein.

- Jeg ringte også til banken min, fordi jeg håpet det var mulig å få noen av pengene tilbake, siden pengene var innbetalt til en norsk bankkonto. Banken mente det var en sak for Økokrim og anmeldte saken til dem, jeg var villig til å vitne for dem. Men jeg hørte aldri noe fra Økokrim, legger hun til.

Ingen kontakt

Haaverstein tok også kontakt med Finn.no.

- Jeg ble veldig, veldig skuffet over Finn. Jeg tok kontakt med dem og sa at dette var en svindelsak, og jeg ga også beskjed om at det var andre som hadde blitt svindlet av samme person. Da forventer jeg at Finn tar annonsøren vekk fra nettstedet, umiddelbart. Men det gjorde de ikke. De svarte meg aldri.

«Storstyrt svindel»

Sammen med personen som hadde opplevd det samme, etterforsket Haaverstein saken videre.

- Vi fant ut at aktøren også hadde samme annonse på nettsteder i Sverige. Så han drev nok en storstyrt svindel, sier hun.

- Så fikk jeg kontakt med en tredje mann. Han hadde fått beskjed om at leiligheten var brent ned da de kom til Spania. Han hadde blitt så rasende at han ga beskjed til uteleier om at han kom til å anmelde ham til polititet der og da. Da fikk de en leilighet dagen etter. Selv om den ikke var av den standarden som på bildene i annonsen, fikk i alle fall en leilighet, understreker Haaverstein.

Skuffet

Hun peker på at hun var veldig skuffet over hele opplegget.

- Finn.no tok aldri kontakt, Økokrim og banken hørte jeg aldri mer fra og politiet henla saken etter kanskje en halvtime. Hele opplegget har gjort at jeg vil ikke tilbake til det området igjen. Det var en så stor skuffelse. Jeg stoler ikke på noen utleiere gjennom Finn.no lenger, sier Haaverstad.

Det var ikke noe alternativ å betale med Mastercard, depositumet måtte betales med bankoverføring. Det ble imidlertid skrevet en kontrakt mellom Haaverstad og uteleieaktøren.

- Vi hadde kontrakt, men den var ikke verdt papiret den var skrevet på en gang. Jeg hadde med den til polititet, men den hjalp ikke noe. Vi kom ikke noen vei på noe vis. Til slutt måtte vi bare se pengene som tapt. Og annonsen stod fortsatt på Finn, så han fikk sikkert inn flere penger, sier Haaverstein.

Ikke juridisk ansvar

Finn.no tar ikke noe ansvar dersom personer blir svindlet av aktører som formidler gjennom dem.

- Grunnen til det er at vi bare er en formidler. Derfor har ikke vi noe juridisk ansvar når det gjelder dette, sier leder Geir Petter Gjefsen for forbrukertrygghet i Finn.no.

Han peker imidlertid på at de oppfordrer folk som har blitt svindlet til å melde i fra til dem, for å kunne forhindre mer svindel.

- Det er bare å beklage hvis hun ikke har hørt noe fra oss. Vi pleier å svare på slike henvendelser, sier rådgiver Anne Dybo i Økokrim.

Hun viser til at Økokrim anbefaler folk å anmelde slike saker til lokalt politidistrikt og ta kontakt med Forbruker Europa som arbeider med saker som dette. Videre forklarer hun at dersom svindlerne er i Norge blir de som regel tatt. I Spania blir et fåtall tatt.

Politiet har ikke vært tilgjengelig for en kommentar til saken. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også:

- Det rammer enkeltpersoner, familier og små og store samfunn

Apple vil kreve strengere pin-koder

- Vi sitter fjetret foran skjermen og tror knapt det vi ser. Nok en gang

Slik tror de norsk næringsliv er om fem år
Topplederne er optimistiske om landets fremtid.
02:08
Publisert: