Black Friday har i løpet av de siste årene blitt mer etablert i Norge.

Opprinnelig er det en amerikansk handelsdag, som finner sted dagen etter Thanksgiving. I USA er dette en inneklemt fridag, hvor mange amerikanere har fri, og det blir ofte betegnet som begynnelsen på julehandelen. Butikkene holder åpent fra grytidlig om morgenen og tilbyr kundene en rekke tilbud.

I år har flere medier meldt om lange køer, bryting og kamper om varer i forbindelse med Black Friday.

  • Les også:

Ifølge førsteemanuesis Knut Kolnar ved Handelshøyskolen BI er denne handelsdagen en del av den norske forbrukerkulturens ritualimport.

- Skikker og ritualer fra en annen kulturell virkelighet søkes integrert i vår egen. Men hvorfor slår Halloween og Black Friday an i Norge? Det handler på den ene siden om kulturprepping. Via populærkulturen, film, TV og reklame, blir vi preppet og gjort fortrolige med disse ritualene, de er kjente og når vi ser på dem er de nesten våre egne, sier han til DN.

Lar oss forføre

Ifølge ham gjør det oss mottakelige for god markedsføring.

- Det at vi løper mann av huse for å gjøre et kupp under salget, handler om at vi hermer etter andres begjær, og «kuppets» eksistensielle status i den norske forbrukersjelen, sier Kolnar.

- Vi sier ofte at «vi begjærer ifølge andres begjær», vi vet egentlig ikke hva vi vil ha og hva vi har lyst på før andre viser at de har lyst på det. Et produkts verdi fremstår vel så mye som et resultat av intensiteten i de andres begjær, som av tingene iboende egenskaper, legger han til.

Det fører til at det oppstår noe som ligner massesuggesjon på Black Friday og lignende dager, mener Kolnar.

- En måte å lure oss selv på

I tillegg kommer det å gjøre det gode kjøpet, påpeker han.

Butikkene og varehusene har i uker før Black Friday markedsført omfattende kampanjer med tilbud.

- Det gode kjøpet eller «kuppet» er en måte å ta snarveien rundt nøysomhetsidealet, kuppet er en form for sparing som legitimerer sløseriet. Det er en behagelig og rasjonell måte å lure oss selv på, sier Kolnar.

Shoppingrusen gjør oss i tillegg «høye».

- Imaginært rivaliserer vi med alle de andre som også begjærer kuppet, og når vi får produktet i hende, oppleves det ofte på en merkverdig måte, som om vi har seiret. Og vi føler oss bedre, litt opphøyet ser vi oss omkring, understreker Kolnar.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også på DN.no:

- Jeg tror ikke vi er langt unna bunnen

- Prøvde å overtale henne

- Dét er usikkerhetsfaktoren her

Se DNTV: Headhunternes heteste tips til jobbintervjuet

Headhunternes heteste tips til jobbintervjuet
Se video
03:04
Publisert: