Den danske keramikkprodusenten Kähler solgte 200.000 vaser i Norge ifjor. I år har Omaggio-vasene med vannrette striper fått selskap av de nye Hammershøi-vasene med loddrette riller.

– Årets suksesser er utvilsomt Omaggio sølvvaser og ikke minst Hammershøi-vaser og -lysestaker, sier Stamati Stenseth i Bo Bedre as, som har det norske agenturet på Kähler.

Årets Kähler-vase med sølvstriper ble en stor salgssuksess, sammen med den nye Hammershøi-serien. Her er Kähler-sjef Jesper Holst Schmidt (til venstre) og Stamati Stenseth som har det norske agenturet. Arkivfoto: Thomas Haugersveen
Årets Kähler-vase med sølvstriper ble en stor salgssuksess, sammen med den nye Hammershøi-serien. Her er Kähler-sjef Jesper Holst Schmidt (til venstre) og Stamati Stenseth som har det norske agenturet. Arkivfoto: Thomas Haugersveen
Stenseth sier keramikkserien med vertikale riller ble introdusert i august og var utsolgt fra agenturet i løpet av september. Han sier han nesten har doblet omsetningen fra ifjor, som i så fall betyr over 20 millioner kroner i rene provisjonsinntekter for agenturselskapet.

Les også: Solgte 550 vaser om dagen ifjor

Kjedeleder Randi Antonsen i DesignforEvig som blant annet har kjedene Backe i Grensen i Oslo, Glass Thomsen i Bergen og Brødrene Pedersen i Rogaland som eiere, bekrefter at Kähler tok topplasseringen i år også.

– Vasen på 20 cm med sølvstriper er årets vinner. Det har vært en salgsvekst på 150 prosent på Kähler-produktene i år. I tillegg til vasen, er det tre lysestaker i forskjellige størrelser fra samme designer som har toppet salgslistene, sier Antonsen.

Ti ganger mer enn forventet

Ikea solgte ti ganger flere trillebord i Norge enn de hadde forventet. Pressefoto
Ikea solgte ti ganger flere trillebord i Norge enn de hadde forventet. Pressefoto
Hos Ikea har trillebordet Råskog blitt en vinner i løpet av 2015. Møbelkjeden går ikke ut med rene salgstall, men kommunikasjonssjef Jan Christian Thommesen i Ikea Norge sier produktet til 449 kroner har solgt ti ganger mer enn den globale prognosen i Norge.

– Det er et typisk produkt vi designet som tilbehør til kjøkkenet, men som kundene selv har funnet utallige andre bruksområder for. Nå ser vi også at det kan brukes nær sagt overalt i hjemmet, sier Thommesen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.