Kun halvparten av oss har tillit til at appene vi bruker, behandler personinformasjon på en betryggende måte, viser en undersøkelse utført for Forbrukerrådet.

I alt 49 prosent av de spurte sier at de i stor eller noen grad har tillit til at personopplysninger behandles på en betryggende måte. 40 prosent svarer at de har liten eller ingen tillit til dette, mens 11 prosent sier «vet ikke», viser undersøkelsen Norstat har gjennomført for Forbrukerrådet.

– Apper skal ikke samle inn mer informasjon enn de trenger for å fungere. At dette skjer, er med på å undergrave både personvern og forbrukernes tillit til digitale tjenester, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.

- Bør være et varsku

Undersøkelsen viser også at 59 prosent én eller flere ganger har latt være å laste ned eller ta i bruk apper fordi appen krever informasjon de ikke ønsker å gi fra seg.

– Det er svært vanskelig å vite hva appene faktisk samler inn og hva de gjør med informasjonen vår. At så mange lar være å laste ned apper av den grunn, bør være et varsku for app-tilbydere og andre som tilbyr tjenester på nett, mener Myrstad.

Ni av ti mener det ikke er greit at personinformasjon benyttes til andre formål enn at appen skal fungere.

– De fleste vil være innforstått med at en kart-app trenger tilgang til hvor du er for å fungere optimalt, men at en lommelykt-app skal ha kontaktlisten din, er ikke greit, sier Myrstad. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også på DN.no:

Laveste aksjekurser siden sommeren 2013

- Sterkt svekket, helt usynlig utad og preges av cv-jukset

Rubelen falt til laveste nivå mot dollar noensinne

Se DNTV: Venter dagligvare-sjokk

Venter dagligvare-sjokk
Kunstig intelligens, roboter og informasjonsteknologi vil revolusjonere også dagligvarehandelen og endre kundenes adferd, mener Rema-sjef Ole Robert Reitan på studietur til Davos.
02:14
Publisert: