Det kan godt være supernøkterne Olav Thon selv synes hans Panorama-hotell i Oslo er mer enn greit nok. Det synes ikke DNs hotelltester.

Neida, det er ikke mer enn ti minutter fra Oslo S og bare tre kvartaler unna Karl Johan. Men den trafikkerte Rådhusgaten ligger i kvadraturens mer rufsete strøk og mangler fullstendig sjarm.

Her, rundt hjørnet fra Dronningens gate, åpnet Olav Thon sitt trestjerners Thon Hotel Oslo Panorama i 2008 med 118 rom.

Resepsjonsområdet er lyst og sterilt, men en hyggelig resepsjonist ordner rask innsjekk mens denne testeren håper på et rom i de øverste etasjene med en utsikt over sentrum som står i stil med hotellets navn.

Men det blir med håpet.

Rommet i andre etasje, med utsikt rett inn i en betongvegg, er så langt fra panorama det er mulig å komme. Men rommet er stort; godt over 30 kvadratmeter og mer som en leilighet å regne; med eget soverom, oppholdsrom med stor flatskjerm begge steder, gang og bad. Men akk så sjelløst. Her er det kun nakne kritthvite vegger og slitt parkett. Det er overhodet ikke gjort noe som helst for å skape en hyggelig atmosfære, Litt kunst og noen farger hadde gjort underverker.

Rommet er preget av år med slitasje også på dører og vegger. Det er også en ubestemmelig ubehagelig duft både i fellesarealer og i rommet. I det hele tatt gir rommet en gjennomført kjipt inntrykk.

Renholdet er under enhver kritikk. Oppe på klesskapet ved utgangsdøren ligger flere etterlatenskaper fra tidligere gjester; både et såpestykke, taperester og et Oslo Pride-flagg er der innimellom store støvdottene. Det ser ut til å ha ligget her lenge, trolig fra Oslo Pride-arrangementet i slutten av juni ifjor.

På det andre klesskapet er det også masse støv samt en pin av et eller annet slag. Og det er lenge siden det har vært en støvsuger under sengene. Fra nattbordet har det rent en hvit masse av ukjent type nedover veggen og ned på gulvet der den har tørket. Dette holder virkelig ikke mål og setter sitt preg på resten av oppholdet for denne testeren. I tillegg er vasken på badet tilnærmet tett.

Sengen er forsåvidt grei nok, men med så dårlig renhold i resten av rommet frister det lite å legge seg nedpå.

Kontakten med det trådløse nettet kommer og går. Det samme gjelder signalene til de to smart-tv-ene som med konstant hakkete bilde i praksis gjør det umulig å bruke dem.

Frokosten, som serveres i matsalen i første etasje, er ganske så standard, men alt er pent dandert og merket. Det er også et greit utvalg dagsferske aviser. Pluss med vaffeljern for selvsteking, men personalet er i overkant ivrige med å bli ferdige med frokostserveringen. På slaget klokken ti rydder de inn alt av pålegg selv om det står gjester ved buffeten som holder på å forsyne seg.

Brorparten av anmelderne på nettstedet Tripadvisor er godt fornøyde med hotellet og rangerer det på 17. plass blant Oslos 87 hoteller.

DNs tester er på langt nær like begeistret.

Les også:
Farvel til elendig renhold, slitte rom og middelmådig mat dnPlus  

Støtvig knuser The Thief

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.