150.000 kunder i DNB Norge, Avanse Norge og tidligere Postbanken Norge har etter Forbrukerrådets mening betalt 690 millioner kroner for mye i honorarer og tapt avkastning. Tirsdag sendte Forbrukerrådet stevningen til DNB på vegne av kundene.

De siste måneders forpostfektninger fra Forbrukerrådet har ikke ført til klagestorm mot DNB.

– Av 137.000 kunder i aksjefondet DNB Norge, har kun åtte henvendt seg til oss med klager etter at Forbrukerrådets varsel om søksmål, sier administrerende direktør Torkild Varran i DNB Asset Management.

Han har vanskelig for å skjule at han synes stevningen fra Forbrukerrådet ikke treffer blink.

– Randi Flesland (direktør i Forbrukerrådet, journ.anm.) sier at vi har brukt en robot for å styre fondet. Det har vi absolutt ikke. Det er svært stor forskjell på å forvalte et indeksfond sammenlignet med forvaltningen av et aktiv forvaltet fond, sier Varran.

Mener forvaltere er aktive

Varran viser DN rundt i 12. etasje i DNBs bygg i Bjørvika i Oslo. Her sitter alle som håndterer fondsvirksomheten i DNB.

– Her er han som driver med indeksfondet, sier Varran, og peker på Eirik Haugen i midten av det langstrakte lokalet.

Haugen sitter med fire dataskjermer foran seg. På den ene viser han hvordan forvaltningen av indeksfondene foregår.

– Hver dag får vi inn pengene som kundene plasserer i indeksfondet. I dag er det 1,6 millioner kroner. Så fordeles pengene på selskapene på Oslo Børs etter en gitt formel. Det tar meg rundt fem minutter å håndtere dette i løpet av en arbeidsdag, sier Haugen.

På et møterom lenger inne i lokalet sitter forvalterteamet rundt det omstridte aksjefondet DNB Norge. De er dypt inne i diskusjoner og analyser om forvaltningen, og har lite behov for å uttale seg om Forbrukerrådets stevning.

– Disse bruker tiden på å møte selskaper, snakke med analytikere og meglere og lese analyser som gjøres av selskapene på Oslo Børs. Dette er aktiv forvaltning, sier Varran tydelig.

Det er det Forbrukerrådet er uenig i, og som også Finanstilsynet var uenig i da det kom med kraftig kritikk av DNBs Norgesfond i mars ifjor.

– Dette fondet er blitt forvaltet som et indeksfond, men DNB har tatt seg betalt som om det var et aktivt fond. Kundene har betalt for noe de ikke har fått, har Forbrukerrådets direktør Randi Flesland gjentatt siden varselet om søksmål kom i januar i år.

Beklager dårlig avkastning

Forbrukerrådet har fått NHH-økonomene Petter Bjerksund og Trond Døskeland til å analysere fondet i to omganger, og det er deres analyser som legges til grunn når Forbrukerrådet krever 690 millioner kroner fra DNB på vegne av 150.000 kunder i fondene DNB Norge, Avanse Norge og Postbanken Norge i årene 2010 til 2015. NHH-ekspertene mener fondene hadde for lav aktiv andel – altså tok for lite risiko – til å kunne gi kundene en meravkastning som var høyere enn det de kunne fått ved å kjøpe et indeksfond i perioden.

Varran avviser dette blankt. Han viser til en oppstilling av meravkastningen på henholdsvis indeksfondet DNB Norge Indeks og DNB Norge i perioden 2010 til 2015. De røde søylene viser variasjonen indeksfondet hadde sammenlignet med referanseindeksen Oslo Børs Hovedindeks, mens de blå søylene viser variasjonen i meravkastning fondet DNB Norge hadde sammenlignet med Oslo Børs.

– Den variasjonen viser at her tas det hver dag aktive valg for porteføljen. Det er riktig at vi ikke har levert noen god avkastning for dette fondet i perioden, og det beklager vi veldig, men det skal ikke være tvil om at vi gjorde aktive valg, sier Varran.

Tvinges til risiko

I månedene etter at Forbrukerrådet har varslet søksmål mot DNB, har det vært samtaler mellom partene. DNB har også gjort forsøk på å få til et forlik. Ifølge Helge Lundestad i DNB juridiske avdeling er det vanlig å prøve å løse konflikter utenfor rettssalen.

– Men når man ikke finner en løsning, så må domstolene finne ut av det, sier Lundestad.

Varran sier et forlik ville vært dårlig for fondssparerne og for fondsbransjen.

– Hvis et forlik ville ført til at vi ville blitt presset til å ta mer risiko for å få opp den aktive andelen i fondene, så ville det ikke vært bra, sier han.

Forbrukerrådets underdirektør Jorge Jensen sier forlik har vært tema i møtene i vår, men at det ikke har kommet noe forlikstilbud eller vært noen forhandlinger.


Les også om:

Valutalån førte til økonomisk mareritt: - På 45-årsdagen til kona ifjor, økte lånet vårt med nær 2,5 millioner dnPlus

Finansdepartementet brøt anskaffelsesreglene: Felt for konkurransefeil dnPlus

Nye regler: Nå fraråder han norske studenter å studere medisin i Polen dnPlus

SE DENNE:

Alpinguttas styrkeøvelser: Nordic Hamstring
Aleksander Aamodt Kilde viser deg øvelsen
00:36
Publisert:

Slik kan du ta undervannsbilder med mobilen
DNs fotograf og fridykker Aleksander Nordahl tester undervannsdeksel til mobil og gir deg tipsene du trenger for å sikre feriebildene i vann.
04:36
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.