Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Konsernsjef Jacob Tveraabak i Bavaria smiler etter at konsernet går «all-time high» på omsetning og resultat, skifter navn og skal selge flere bilmerker. Foto: Mikaela Berg
Konsernsjef Jacob Tveraabak i Bavaria smiler etter at konsernet går «all-time high» på omsetning og resultat, skifter navn og skal selge flere bilmerker. Foto: Mikaela Berg les mer

Motor

Skifter navn for å selge flere biler

– Hipp hurra, og det er kjempebra, men vi kan bli mye bedre, sier konsernsjef Jacob Tveraabak om Bavarias omsetningsrekord i fjor. Nå endrer bilforhandleren navn og jakter på nye bilmerker.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Miklagruppen

  • Etablert i 1996 av investorene John Arild Ertvaag, Knut Øgreid, Svein Strøm og Steinar Olsen. De to førstnevnte er i dag eiere av konsernet. Selskapet var tidligere kjent som Bavaria-konsernet
  • Siden 1996 har Miklagruppen vokst til å bli en av Nordens største BMW-forhandlere og bilforhandlere generelt.
  • Har hovedkontor i Stavanger og lokaliteter i Sør-Norge og Stockholms-regionen.
  • I tillegg til BMW og Mini, selger konsernet også Porsche, samt Kia, Lexus og Toyota i Sverige.
  • Konsernet er majoritetseier i bildelsforhandleren GS Bildeler.
  • Konsernet, som ledes av Jacob Tveraabak, omsatte i 2016 for over seks milliarder og har rundt 700 ansatte.
  • Konsernet skiftet i 2017 navn til Miklagruppen.
Vis mer

For første gang omsatte bilforhandleren Bavaria for over seks milliarder kroner i 2016. Det er en økning på en halv milliard fra 2015. Konsernet som selger bilmerkene BMW, Mini og Porsche i Norge, og BMW, Mini og Kia i Sverige, passerte også 100 millioner i resultat for første gang. 

– Det er første gang Bavaria har både den omsetningen og det resultatet. Hipp hurra, det er jo kjempebra, men vi kan bli mye bedre. Det er jo for dårlig med 1,6-1,7 prosent resultatmargin. Vi har et mål om tre prosent resultatmargin før skatt. Det er et godt stykke igjen før vi er der, sier konsernsjef for Bavaria Nordic, Jacob Tveraabak.

– Hva trekker ned?

– Ettermarkedet i Norge har gjort det veldig bra. GS Bildeler, som vi eier, har også gjort det bra. Andre steder er det trange marginer. Det positive er at om du bare tjener 1,7 kroner per hundrelapp, så skal det ikke så himla mye til å doble resultatet heller, sier Tveraabak.

Jakter flere bilmerker

Det norske bilmarkedet var svært godt i 2016, men Bavaria skal vokse mer. 

I forrige uke skrev DN at Bavaria vil selge seks av sine eiendommer for inntil 700 millioner kroner, for å finansiere videre vekst i konsernet.

Konsernet har et mål om å passere 10 milliarder kroner i omsetning innen 2020.

– Hvordan skal det gå til når delingsøkonomien tar grep?

– Vi skal vokse organisk, og med nye merker fremover. Det er en heftig eksersis med et aggressivt oppkjøpsprogram samtidig som vi skal fokusere på den driften vi tross alt har i dag. Vi ønsker å vokse med alle merkene våre. Men vi ønsker også å legge til ett eller to ekstra merker, som vi anser som mulig å selge, bilmerker som lager biler vi anser som innovative. Det er kjernen til en bilforhandler. Så må vi som alle andre gjøre noen «bets» på hva fremtiden kan bringe, sier Tveraabak, som allerede nå tar grep i den sammenheng.

Bavaria skal bygge et Porsche Center i Jönköping i Sverige, som skal stå ferdig i løpet av neste år. Men det stopper nok ikke der.

– Vi hadde jo aldri gjort det hvis vi trodde det skulle bli med ett. Hvis vi går inn i et merke, så skal vi ha en materiell størrelse på det, sier Tveraabak.

Skifter navn 

Samtidig snuser konsernet på andre bilmerker også i Norge. Som en konsekvens av at konsernet skal forhandle en rekke forskjellige merker, skifter morselskapet navn fra Bavaria Nordic til Miklagruppen.

– Vår solide vekst med BMW, Mini, Porsche og Kia i Sverige har bidratt til at vi ønsker å styrke vår virksomhet med en eller to solide merkevarer i Norge og Sverige. Det krever at vi både bytter navn på morselskapet og også gjør noen organisatoriske grep, sier Tveraabak.

Privat Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.