Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Test av Ford Kuga 2017: Utdatert, oppdatert suv

2017-utgaven av Ford Kuga kjører bra, men føles utdatert i forhold til mange konkurrenter. Foto: Embret Sæter
2017-utgaven av Ford Kuga kjører bra, men føles utdatert i forhold til mange konkurrenter. Foto: Embret Sæter les mer

Biltesten

Utdatert, oppdatert suv

Ford Kuga har sminket ansiktet, men klarer ikke å skjule alderen.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Utviklingen innen bilindustrien går rasende fort, også når det gjelder hvordan en bil oppleves. Småflikking hjelper ofte ikke på følelsen av å være utdatert.

Ford Kuga kom på markedet i 2008, i ny generasjon i 2012 og nå har Ford pusset den opp nok en gang. Den største endringen utvendig er at ansiktet nå minner mer om storebror Edge, med en lignende, større og tøffere grill. Vel og bra, men ellers merker man at denne bilen har vært her noen år.

Det betyr en bil som er fin å kjøre, men som tidens tann har satt sine merker i.

Kuga tilhører den gode gamle kategorien suv, der bilen hovedsakelig selges med firehjulsdrift, selv om Ford tilbyr en forhjulsdreven modell for å få en lavest mulig innstegspris. Kombinert med en 150 hestekrefter sterk dieselmotor, en dobbeltklutsj-automatgirkasse og bra med utstyr bikker derfor DNs testbil en halv million kroner. Det er fort gjort i denne klassen, og ikke så mye å si på. Utstyrsmessig leverer Kuga bra, og vår bil har elektrisk bakluke, navigasjon, adaptiv cruisekontroll og en lang rekke førerassistentsystemer.

Innvendig er bilen ganske lik forgjengeren, trykkfølsom skjerm i midtkonsollen er mer sentral og fremhevet enn før, men alt i alt er det en liten nedtur å sette seg inn i bilen. Massive mengder hardplast øverst på dashbordet og et førermiljø som føles utdatert er skuffende.

Tradisjonell instrumentering og hard plast. Foto: Embret Sæter

Helsvart er det riktignok ikke. Interiøret er ryddet litt opp i og det indre er ganske oppdatert, så du kan koble telefonen opp via Apple Carplay eller Android Auto samt styre mange funksjoner kun ved stemmebruk.

På veien er fremdeles Kuga en behagelig og fin bil å kjøre. Bilen er komfortabelt satt opp, selv om testbilen er såkalt ST-line som innebærer et noe stivere oppsett. Det betyr relativt lite krengning og en fin veiholdning. Styringen er godt vektet, men servoen er helelektrisk, og det betyr at tilbakemeldingene fra rattet blir færre, men styringen er likevel presis og bilen styrer dit du vil. 150 hester diesel fungerer fint, og har en harmonisk gange. Innvendig er det ikke noe å si på støynivået i bilen.

I tillegg til å føles utdatert er det ikke til å komme bort fra at Kuga mangler en x-faktor. Den kjører fremdeles bra, men ellers er det få argumenter for å kjøpe Kuga fremfor mange av de andre bilene i samme klasse. For den samme summen penger får du større, raskere og mer moderne suver. Noen av dem har til og med litt sjarm. 

Friskt fjes fra storebror Ford Edge. Foto: Embret Sæter

Tipunktsjekken

Ford Kuga 2.0 TDCi ST-Line

Spesifikasjoner

Lengde (cm): 452
Bagasjerom (l): 456/1653
Hengervekt (kg): 2100
Vekt (kg): 1641
Effekt (hk): 150
Sylindertall: 4
Motorvolum (ccm): 1997
Dreiemoment (Nm): 370
Akselerasjon (0-100): 10,9
Toppfart (km/t): 190
Forbruk (l/mil): 0,52
CO2-utslipp (g/km): 134
Pris fra (kroner): 455.000
Pris testbil fra (kroner): 509.600

 

Førermiljø

● ● ● ● ● ●

Infotainmentsystemet er oppdatert og funker fint, færre knapper enn før. Overflatene føles billige, og interiøret er utdatert i forhold til de nyeste konkurrentene.

Passasjerkomfort

● ● ● ● ● ●

Grei plass i baksetet.

Design 

● ● ● ● ● ●

Fronten ser langt bedre ut med den sekskantede grillen, ellers mangler den litt sjel og sjarm.


Lydisolering

● ● ● ● ●

Ingen nevneverdig støy fra motor og hjul. Litt vindstøy i høy hastighet.


Lasteplass/evne 

● ● ● ● ● ●

Volumet er ikke mer enn 456 liter, noe som plasserer den ganske langt ned blant konkurrentene, at gulvet heller ikke blir flatt er ikke bra. Pluss for bra hengervekt.

Ytelser

● ● ● ● ● ●

150 dieselhester passer bra i en slik bil uten at det på noen som helst måte blir spesielt underholdende. Ganske så treg fra null til 100 km/t.

Annenhåndsverdi 

● ● ● ● ● ●

Suver er fremdeles det som holder seg best i markedet, selv om fremtidsutsiktene for dieselbiler ikke akkurat er lystige.


Prisvurdering

● ● ● ● ● ●

Bilen er priset omtrent akkurat som konkurrentene. For en halv million får du en velutstyrt bil.

Renommé 

● ● ● ● ● ●

Ford har en svak 18. plass på den norske tilfredshetsundersøkelsen fra Autoindex. Denne generasjonen Kuga gjør det likevel ikke så verst når det gjelder feilstatistikken til tyske Dekra.

Kjøreegenskaper

● ● ● ● ●

Kuga er fremdeles en av suvene som kjører bra, men konkurrentene har også blitt bedre, så den er ikke overlegen som den var i 2008.

41/60

Konkurrenter

Volkswagen Tiguan

+ Velprøvd, utseende

- Kjedelig, pris

DNs testpoeng: 45 (14. juni2016)

Skoda Kodiaq

+Syvseter, plass, helt ny

-Dyrere

DNs testpoeng:47 (23. november 2016)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Privat Ford Ford Kuga Biltest SUV Motor Biltesten
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.