Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Konsernsjef Jacob Tveraabak utvider porteføljen i Miklagruppen, tidligere Bavaria, med Toyota i Sverige. Foto: Mikaela Berg
Konsernsjef Jacob Tveraabak utvider porteføljen i Miklagruppen, tidligere Bavaria, med Toyota i Sverige. Foto: Mikaela Berg les mer

Motor

Vokser med storkjøp i Sverige

Den norske bilforhandlerkjeden Miklagruppen kjøper opp Toyota-forhandler i Sverige for å nå målet om kraftig omsetningsvekst.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

I 2016 omsatte bilforhandlerkjeden Bavaria, som nå har skiftet navn til Miklagruppen, for over seks milliarder kroner for første gang. Konsernet tar nå første steg mot målet om å øke omsetningen til over ti milliarder kroner innen 2020, ved å kjøpe opp Toyota-forhandleren Burlin Motor nordøst i Sverige. 

– Vi har ikke mer enn tiden og veien. Med så aggressive vekstmål, så holder det ikke bare med organisk vekst, sier Jacob Tveraabak, konsernsjef i Miklagruppen.

Omsetningen for Miklagruppen øker med 650 millioner kroner etter oppkjøpet.

Nytt bilmerke

Miklagruppen har hittil solgt bilmerkene BMW, Mini og Porsche i Norge, samt Kia i Sverige. Nå får konsernet enda et bilmerke i porteføljen.

– Blir det mer Toyota fremover?

– Oppkjøpet av Burlin og deres fire forhandlere er å starte gjennomføringen av den strategien, og vi ønsker enda flere forhandlere med Toyota fremover. Oppkjøpet er gjort med Toyota Sveriges velsignelse. Vi har sagt at vi skal inn i ett eller to nye kvalitetsmerker, og dette er ett av dem. Når vi først går inn, så gjør vi det ordentlig. Toyota i Norge har et enda sterkere fotavtrykk enn i Sverige, så det er veldig interessant, sier Tveraabak. 

Før jul ble det kjent at det norske bilkonsernet ville kvitte seg med eiendommer for å fortsette veksten innen bil. Dette er det første steget på den veksten, men konsernsjefen hevder oppkjøpet kommer uavhengig av dette eiendomssalget.

Vil ikke ut med pris

Burlin Motor driver fullservice-fasiliteter i Umeå, Skellefteå, Piteå og Luleå, og forhandler både Toyota, BMW, Lexus, samt driver bilutleie via Avis. De fire forhandlerne selger hvert år om lag 1.400 nye personbiler, 100 pick up- og lastebiler og 1.800 brukte biler. 

Dette kommer oppå de 16.000 bilene konsernet solgte i 2016.

– Hva koster en bilforhandlerkjede i Sverige?

– Vi går ikke ut med noen pris, men det jeg kan si er at vi kjøper 91 prosent av aksjene, og de resterende ni prosentene beholdes av tidligere eier og daglig leder Stafan Burlin, som blir med oss videre for å lede vår Toyota-satsing i Sverige, sier Tveraabak. 

Burlin Motor skal inntil videre drives under Burlin-merkevaren på de fire stedene, og man skal foreløpig fortsette salget av alle nåværende merkevarer i anleggene. Likevel tror både Miklagruppen og Burlin på stordriftsfordeler med det nye eierskapet. Overtakelsen skjer når det svenske konkurransetilsynet godkjenner kjøpet.

– Det å få stordriftsfordelene et større system kan gi oss, dele beste praksis og eventuelt effektivisere der det er mulig, vil gi oss konkurransefortrinnene som sikrer en god Burlin-fremtid, sier Stefan Burlin i en melding fra selskapet.

Privat Miklagruppen Bavaria Jacob Tveraabak Burlin Motor Stefan Burlin Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.