Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Det var stor interesse for konseptbilen Jaguar I-Pace da designsjefen for modellen, Julian Thomson, presenterte den på Astrup Fearnley museet. Foto: Gunnar Lier
Det var stor interesse for konseptbilen Jaguar I-Pace da designsjefen for modellen, Julian Thomson, presenterte den på Astrup Fearnley museet. Foto: Gunnar Lier les mer

Motor

Går mann av huse for å bestille elbiler

Nok en bilprodusent viser hvor viktig det norske markedet er for elbiler. Flere tusen nordmenn betaler seg inn i køene for å få bil tidlig.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– En totalt ny type bil, men definitivt en Jaguar.

Slik blir den elektriske Jaguar I-Pace karakterisert av Julian Thomson, designsjef for Jaguars konseptbiler.

Han har med seg konseptbilen til Norge denne uken for å presentere den for norske kunder.

– I årevis har vi designet biler rundt lange pansre og store motorer. Men plutselig kan regelboken rives i stykker. I bunn og grunn har vi en stor batteripakke, og hva som plasseres oppå der er som et blankt ark. Vi kan endre proporsjonene totalt, vi kan flytte passasjerene lenger unna hverandre, vi kan ha masse innvendig plass. Frontruten kan flyttes lenger frem og gi en helt ny estetikk for en Jaguar elbil, sier Thomson.

Jaguar I-Pace er foreløpig kun en konseptbil. Foto: Gunnar Lier

Jaguar har definert Norge som et viktig land for denne bilen, og har som mange andre bilprodusenter fulgt det norske elbilmarkedet tett.

Elbilsalget i Norge er igjen oppe og står etter en periode der det har falt litt. Nye modeller sørger for mer salg, men den store flommen av nye elbiler kommer ikke før til neste høst.

Nordmenn går mann av huse for å forhåndsreservere mange av de nye elbilene. 1500 gjester er invitert til å se nærmere på Jaguar I-Pace, som stilles ut på Astrup Fearnley Museet i Oslo denne uken. 

– Vi vil ikke at det skal se ut som den er tegnet av en computer, men av en kunstner, sier Thomson.

Allerede før bilen var kommet til landet, har Jaguar fått inn en mengde forhåndsbestillinger fra norske kunder som har betalt 10.000 kroner for å få bilen tidlig. 

– Vi har nå passert 650 forhåndsreservasjoner på bilen, sier John Helmersen, som er sjef for Jaguar Land Rover i Norge.

– 650 biler er vel mer enn dere har levert ut til sammen de siste fem årene. Hvordan skal dere levere ut alle disse bilene?

– Planen er å levere ut gjennom de forhandlerne vi har, de har god kapasitet. Samtidig bygger alle våre forhandlere i Norge nå ut sine anlegg, så de skal oppgraderes for å ta hånd om dette. Og så trenger vi kanskje noen forhandlere til i enkelte byer eller steder, sier Helmersen.

Jaguar I-Pace kombinerer to trender i markedet. Etterspørselen etter elbil og suv.  Foto: Gunnar Lier

Elbilsalget øker

Hittil i år er det registrert nesten 11.900 elbiler, noe som gir en markedsandel på 17,6 prosent. Hittil i juni er markedsandelen på over 28 prosent. 

Leveringene av Opel Ampera-e er kommet i gang. Bilen hadde 4000 reservasjoner allerede før den var kommet til landet, og leveringstiden for dem som bestiller nå er lang. Derfor er det blitt slik at folk bestiller bilene enda tidligere. Det er ikke bare Jaguar som opplever dette. 

En av hovedkonkurrentene er Audis første elektriske bil, E-tron, som etter planen skal komme omtrent samtidig som Jaguaren, altså til høsten neste år. 

2000 nordmenn skal ha betalt 20.000 for å reservere Audien, også de uten å ha sett noe annet enn bilder av konseptbilen.

– Vi kommer til å få så god tilgang på biler til det norske markedet at vi kan ivareta langt flere enn dem som til nå har reservert plass. Vi forventer enda større pågang straks vi kan dele mer informasjon om pris og øvrige egenskaper for en bil som er som skapt for norske forhold, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge.

Luksuriøs

En rask prøvesitting i Jaguar I-Pace avslører knallharde seter, samt et minimalistisk interiør med flere skjermer.

– Det er veldig viktig at den er luksuriøs og naturlig også innvendig. Du skal føle deg bedre når du går inn i bilen. Alt skal føles vakkert rundt deg. Vi prøver også å ha en rekke små ting inne i bilen som gir litt pasjon og personlighet. I motsetning til noen av konkurrentene, bruker vi humor, sier Thomson.

Ryddig og rent interiør. Foto: Gunnar Lier

Spennende løsninger som en spalte i panseret som skal sørge for marktrykk. Gigantiske felger og tilsvarende dekk skiller bilen fra hva som antagelig kommer i produksjon om et drøyt år.

– Vil den være slik når den kommer i produksjon?

– Absolutt. Vi har hatt mange som har betalt depositum og mange som har sett den, og vår jobb er å ikke skuffe markedet. Vi kan ikke vise en vakker konseptbil, for så å levere noe som er langt unna denne bilen. Produksjonsbilen blir veldig nær denne når det gjelder design, sier Thomson.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Privat elbil Nye biler Jaguar Julian Thomson Tesla Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

DNtv Bil