Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Thomas Ingenlath blir ny sjef for Volvos elbilmerke Polestar. Her sammen med Håkan Samuelsson under presentasjonen av nye XC60 i Genève i mars. Foto: Embret Sæter
Thomas Ingenlath blir ny sjef for Volvos elbilmerke Polestar. Her sammen med Håkan Samuelsson under presentasjonen av nye XC60 i Genève i mars. Foto: Embret Sæter les mer

Motor

Volvo tar opp konkurransen med Tesla

Starter eget merke for elektriske biler.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Volvo Cars melder at Polestar, som er selskapets merke for de sprekeste bilene, kommer til å bli et separat bilmerke for elektriske høyytelsesbiler. Polestar er heleid av Volvo siden 2015, og Volvo har samarbeidet med selskapet om satsing innen motorsport siden 1996.

Polestar har hittil hatt samme funksjon som M-avdelingen har for BMW, eller slik AMG har vært for Mercedes ved å levere ekstra spreke versjoner av de ulike modellene. Tidligere denne måneden meldte selskapet hadde optimalisert 100.000 biler fra Volvo. 

Designsjefen blir sjef

Volvos designsjef, Thomas Ingenlath blir sjef for det nye selskapet, en mann som har vært viktig i Volvos pågående omstilling.

– Thomas som leder av Polestar-organisasjonen viser vårt engasjement for å etablere et differensiert varemerke innenfor Volvo Car Group. Polestar kommer til å bli en troverdig konkurrent i det raskt voksende globale markedet for elektrifiserte høyytelsesbiler. Med Polestar kommer vi til å kunne tilby elektrifiserte biler til verdens mest krevende, progressive førere av alle markedssegmenter, sier Volvo-sjef Håkan Samuelsson, i en pressemelding.

I fremtiden kommer Polestar til å tilby Polestar-biler uten Volvos logo, i tillegg til stylingelementer til Volvos modeller under merket «Polestar Engineered». 

Polestar skal dra nytte av sitt slektskap til Volvo gjennom synergier på teknikk og investeringer, slik at selskapet kan designe, utvikle og bygge disse bilene.

– Jeg er veldig glad for å ta utfordringen med å etablere dette spennende varemerket, å skape en fantastisk portefølje av unike produkter og kanalisere lidenskapen som vi har innenfor Polestar-teamet. Neste kapittel i Polestars historie har akkurat startet, sier Ingenlath i pressemeldingen.

Ingenlath har stått bak designet for Volvo XC90, samt de nye modellene S90, V90 og XC60. I fjor økte Volvo sin omsetning med 6,2 prosent sammenlignet med året før etter et salg på over 530.000 biler. Volvo har et mål om å levere 800.000 biler i 2020.

Første Volvo elbil

Volvo skal komme med sin første elektriske modell innen få år.

– Første steget er T8, som står for 10–15 prosent av salget. Neste steget er helt elektriske biler der den første etter planen kommer i 2019. Etter det blir det flere som følger, våre ambisjoner er at de skal ha helt elektriske drivlinjer som også en modul i vår arkitektur. Ambisjonene er at vi skal ha en plattform som skal kunne være svært fleksibel, slik at det gir maksimal valgfrihet for kunden om de vil ha hybrid eller helelektrisk. Vi tror mer på elektrifisering i dag enn hva vi gjorde for ett eller to år siden, sa Håkan Samuelsson til DN under bilutstillingen i Genéve tidligere i år.  

Med Polestar som eget merke viser han at det ikke var tomt snakk.(Vilkår)

Privat Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.