Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Mercedes-Benz Concept eq danner basis for den første elbilen fra Mercedes som kommer i 2019. Foto: Embret Sæter
Mercedes-Benz Concept eq danner basis for den første elbilen fra Mercedes som kommer i 2019. Foto: Embret Sæter les mer

Motor

Tusener betaler for å stå i kø for elbiler de ikke vet stort om

Mercedes åpner for elbilsalg to år før bilen er klar. Allerede etter halvannen time hadde over 1000 kunder betalt 20.000 kroner for en bil de vet lite om.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

I 2019 kommer den første elbilen under Mercedes' nye modellserie EQ. Som første land i verden kan man nå reservere denne elbilen som skal hete EQC. Produksjonsmodellen er på størrelse med dagens kompaktsuv GLC, får 500 kilometer rekkevidde, firehjulsdrift og en design som ifølge produsenten er sterkt inspirert av Concept EQC avbildet over.

– Helt siden Concept EQC ble vist frem under Paris Motorshow i 2016 har våre forhandlere blitt rent ned av kunder som ville reservere den kommende modellen. Vi har jobbet med fabrikken over lang tid for å imøtekomme disse ønskene og kan i dag, som første marked i verden, lansere reservasjonsløsningen svært mange har ventet på, sier Kjetil Myhre, direktør i Mercedes-Benz Personbil i en pressemelding.

Reservasjonsløsningen åpnet torsdag klokken 12, og etter halvannen time hadde det åpenbart vært trykk på serverne til Bertel O. Steen.

– Er det mange som har reservert bil?

– Det er blitt et betydelig antall, for handlerne hadde en del navn skrevet på servietter og mange satt nok klare, men jeg kan ikke si eksakt antall, sier informasjonssjef i Mercedes, Audun Hermansen til DN.

Når DN deretter forsøker en bestilling, får vi et reservasjonsnummer som indikerer at i hvert fall 1000 kunder har foretatt en reservasjon.

– Det som blir spennende fremover er leveringstid. Vi jobber hardt med å få store produksjonskvoter. Kanskje kan kundene få bilene tidligere enn andre konkurrenter som har lang leveringstid, sier Hermansen.

Ikke første merke

Mercedes følger dermed opp en trend som er blitt utbredt i det norske markedet. Tidligere i år åpnet Audi for reservasjon av sin kommende elbil E-Tron som kommer på markedet i 2018. Her har reservasjonene strømmet på.

Audi e-tron Foto: Audi

– Vi er nå oppe i ganske nøyaktig 2500 forhåndsreservasjoner, sier kommunikasjonssjef i Audi Norge, Øyvind Rognlien Skovli til DN.

For å sette seg på listen må kundene betale 20.000 kroner, som refunderes ved en eventuell kansellering.

– Et viktig poeng er at vi har en stor forventning om god tilgang til biler slik at leveringene skal bli gode, sier Rognlien Skovli.

Audi har tidligere gitt løfter om at Norge er et prioritert marked for merkets første elektriske bil.

For å reservere en Mercedes-Benz EQC må man betale et depositum på 20.019 kroner, det siste tallet indikerer når biler kommer på markedet. Også Mercedes refunderer beløpet frem til kjøpekontrakt er signert, men begrenser antall reservasjoner per person til én og det vil ikke bli anledning til å selge sin plass i køen, for å unngå spekulasjon.

Også konkurrenten Jaguar har startet forhåndssalget på sin kommende elbil I-Pace. Bilen skal komme på markedet neste år.

– Vi har 850 kunder som har betalt et reservasjonsbeløp på 10.000 kroner. I tillegg har vi en liste på 2000 kunder som er svært interesserte i bilen, sier salgssjef Jacob Moer Aanonsen i BC Norway som importerer Jaguar til Norge.

Tesla Model 3 Foto: Tesla

I tillegg til disse 4350 kundene som har betalt til sammen nesten 80 millioner kroner for biler de ikke vet stort om hvordan blir, kommer et ukjent antall nordmenn som har betalt 10.000 kroner for å reservere en plass i køen for å få en Tesla Model 3. Denne bilen er lansert i USA, og forventes å komme til Norge litt ut i 2018.

Dette vet vi om EQC

Konseptbilen EQC, som danner basisen for den nye elbilen fra Mercedes, har to elektriske motorer plassert på front- og bakakselen med batteripakken installert lavt mellom akslingene. Elektromotorene produserer inntil 300 kW, eller 408 hestekrefter med et dreiemoment på 700 Nm. Null til 100 kilometer i timen gjennomføres på under fem sekunder og rekkevidde er oppgitt til inntil 500 km. Bilen er klargjort for lading via hurtigladestasjoner, veggboks i hjemmet og induksjonslading. Foreløpig ladekapasitet strekker seg fra 50 opp til 150 kW, men det planlegges etter hvert at en ladekapasitet på inntil 300 kW kommer.

Audi Elaine ble vist i Frankfurt. Denne bilen kommer i 2019, mens første elektriske Audi, E-Tron, kommer i 2018. Foto: Kjetil Skårdal Andersen

– Basert på etterspørselen etter elbiler i Norge, har vi har store forventninger til de kommende modellene fra Mercedes-Benz eq. EQC er første modell ut i 2019 og det vil deretter komme en ny modell hver 6. til 12. måned i alle segmenter frem mot 2022. På IAA i Frankfurt fikk vi se «Concept EQA» som indikerte hvordan den første elektriske kompaktmodellen i EQ-serien ville se ut, sier Mercedes-sjef Myhre.¨(Vilkår)

Mercedes-Benz Concept EQA viser neste modell fra Mercedes som skal komme i 2020. Bilen oppgis med en rekkevidde på 400 kilometer. Foto: Embret Sæter
  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Privat elbil Bil Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

DNtv Bil