Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

PSA-sjef Carlos Tavares og Opel-sjef Michael Lohscheller la torsdag frem Opels fremtidsplaner. Blant annet blir det en ladbar hybrid-versjon av Opel Grandland X som står i bakgrunnen. Foto: Opel
PSA-sjef Carlos Tavares og Opel-sjef Michael Lohscheller la torsdag frem Opels fremtidsplaner. Blant annet blir det en ladbar hybrid-versjon av Opel Grandland X som står i bakgrunnen. Foto: Opel les mer

Motor

Opel sliter med sin eneste elbil – nå skal alle modellene elektrifiseres

– Å lansere en bil som ikke er elektrifisert nå er en dårlig strategi, sier Opels toppsjef Michael Lohscheller.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Opel sliter med å levere sin eneste elbil, Ampera-e på det norske markedet. Bilen er bygget av Opels forrige eier, General Motors, som tidligere i år solgte Opel til franske PSA-gruppen som blant annet står bak bilmerkene Peugeot og Citroën.

Tidligere eier GM har åpenbart gjort det vanskeligere for Opel enn hva som ble forespeilet da selskapet ble solgt. I hvert fall har leveringene av Ampera-e til Norge i beste fall går veldig sent.

Les DNs test av Opel Ampera-e: Garantert suksess

Under 1000 norske kunder har så langt fått utlevert bilen sin, viser registreringsstatistikken, og Opel har nå kunngjort at prisen for bilen øker med 45.000 kroner for biler av modellår 2018 og fremover. Dette kommer i tillegg til 15.000 kroner som prisen økte med i mai, allerede før leveringene av bilen hadde startet.

Opel sliter med å lever Ampera-e som er bygget av sin tidligere eier GM. Foto: Gunnar Lier

– Årsaken til prisøkningen er at Opel / PSA nå er en kunde av GM når det kommer til Ampera-e. Prisen på bilen fra GM er høyere enn hva den var da eiersituasjonen var annerledes, og dermed har dessverre også prisen på bilen steget, opplyser informasjonssjef Stein Pettersen i Opel Norge til DN.

Les test av Opel Insignia: Stasjonsvognens gjenoppstandelse

På en pressekonferansen torsdag kom det frem at bilmerket lover å lansere elektriske versjoner av alle modeller innen 2024. Innen 2020 skal Opel ha fire elektrifiserte modellinjer. Det inkluderer en ladbar hybrid-versjon av suven Grandland X, samt en helelektrisk versjon av neste generasjon av småbilen Corsa.

– Opel skal gå elektrisk, sa Opel-sjef Michael Lohscheller under en pressekonferansen.

– Å lansere en bil som ikke er elektrifisert nå er en dårlig strategi, sa Lohscheller.

Bilprodusenten skal bli lønnsom blant annet gjennom å senke sine CO2-utslipp. Driftsmarginen skal i 2020 være to prosent, og øke til seks prosent i 2026. Opels modeller skal over på plattformer fra PSA innen 2024, og ni nye modeller skal komme innen 2020. Årlige synergieffekter med PSA skal bidra til 1,1 milliarder euro i 2020, og 1,7 milliarder i 2026. Innen 2020 skal kostnadene for hver bil senkes med 700 euro.

– Samordning av arkitektur og drivlinjer vil redusere kompleksiteten i utvikling og produksjon betydelig, og dermed tillate skalaeffekter og synergier, som bidrar til total lønnsomhet, sier Lohscheller.

Antall plattformer skal reduseres fra dagen ni, til to i 2024, og drivlinje-versjoner fra ti til fire. I 2018 kommer første nye modell, Combo, som er en varebil. I 2019 kommer neste generasjon Corsa. I 2020 skal Opel starte elektrifisering av varebilene sine. Allerede i dag har Opel modellene Crossland X og Grandland X som er bygget på samme plattform som PSA-modeller.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Privat Opel Nye biler Elbiler PSA Gruppen Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.