Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
BMW ikke bare oppdaterer i8 med større batteri, men kommer også med i8 Roadster. Foto: BMW
BMW ikke bare oppdaterer i8 med større batteri, men kommer også med i8 Roadster. Foto: BMW les mer

Motor

BMW mister taket

BMWs oppsiktsvekkende sportsbil i8 får større batteri og mister taket.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

I bilindustrien er det ikke så sjelden man ser så oppsiktsvekkende konseptbiler som den BMW viste i 2009 under navnet «Concept Vision Efficient Dynamics». At den kommer i produksjon med et ganske likt utseende er derimot ikke like vanlig. BMW i8 ble lansert i 2014, og var en forfriskende nyhet på mange måter. Under bilutstillingen i Los Angeles som pågår i disse dager viser BMW en ny versjon av bilen, i8 Roadster.

– Mens 2+2-seteren BMW i8 Coupé allerede skiller seg ut fra mengden, byr den helt nye BMW i8 Roadster på en ekstra dose kjøreglede og vind i håret for fører og passasjer. Slagordet vårt «ren kjøreglede» får nå nok en ny elektrisk dimensjon, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Det blir lettere å høre fuglekvitter når BMW fjerner taket av sin artige i8. Foto: BMW

Samtidig med lanseringen av den takløse versjoner har produsenten oppdatert den «gamle» modellen og kaller den nå i8 Coupé. Begge modellene lanseres med oppdatert batteri og forbedret ytelse.

Siden lanseringen har BMW i8 er det i Norge registrert over 100 nye BMW i8, det er ikke så ille til å være en særdeles spesiell bil med relativt få praktiske egenskaper og en pris på godt over millionen.

Les DNs test av BMW i8: Tilbake til fremtiden

Større batteri

Energiinnholdet i litium-ion batteriet har økt fra 7,1 kWh til 11,6 kWh. I praksis betyr det at den elektriske rekkevidden øker fra 37 til 55 kilometer på modellen med tak, og to kilometer kortere for den nye versjonen. Da holder den seg altså over de magiske fem milene som ofte ses på som skillet mellom kort og for-kort elektrisk rekkevidde når det kommer til avgiftsbelegging og slikt.

Hastigheten man kan bevege seg elektrisk er også økt fra 70 km/t til 105 km/t, eller til 120 km/t når eDrive-funksjonen er helt aktiv. Det oppgraderte eDrive-systemet sørger også for at bensinmotoren stenges av oftere under normal kjøring, slik at du som sjåfør vil kjøre mer på ren elektrisk drift, heter det i pressemeldingen fra BMW.

Som før driver den tresylindrede bensinmotoren på 231 hestekrefter hjulene på bakakselen, mens en elektrisk motor med en effekt som har økt fra 131 til 143 hestekrefter, driver fremakselen. Samlet effekt er nå økt fra 362 til 374 hestekrefter. Roadsteren gjør dermed null til 100 km/t på 4,6 sekunder, mens Coupé-versjonen bruker to tideler kortere tid.

De karakteristiske dørene er beholdt også på modellen uten tak. Foto: BMW

Dyrere

Utvendig er det ikke så mye som er gjort med den nye modellen, men et nytt deksel på panseret og nye eksteriør- og interiørfarger og nye felger hører selvsagt med. Roadsteren får et lydisolert softtop-tak som betjenes automatisk opptil 50 km/t på omkring 15 sekunder. Baksetene fra coupeen er byttet ut til fordel for et oppbevaringsrom på 92 liter. Chassiset skal være ytterligere forsterket for å beholde coupé-modellens kjøreegenskaper også når taket er nede. Cabriolet-versjonen veier 1595 kilo, noe som er 60 kilo mer enn coupé-modellen.

– Med lanseringen av nye BMW i8 Coupé og helt nye BMW i8 Roadster, har vi valgt å utvide standardutstyret på de to modellene, så godt som alt tidligere ekstrautstyr er nå standard. Kunden behøver med andre ord stort sett kun å velge interiør, lakkfarge og felger på sin nye BMW i8, sier Tegneby.

Dagens modell koster fra 1.273.500 kroner, noe som øker til 1.352.000 kroner for Coupé-modellen, mens i8 Roadster koster fra 1.509.000 kroner før levering. Bilen kommer til Norge i mai neste år.(Vilkår)

i-modellene til BMW har i hvert fall ganske så særegen design. Foto: BMW

Privat BMW Ladbar hybrid Sportsbil Nye biler Bilutstillingen i Los Angeles Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.