Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

I oktober i år viste Nissan den nye Leafen på Dogai Oslo. Foto: Mariam Butt/NTB Scanpix
I oktober i år viste Nissan den nye Leafen på Dogai Oslo. Foto: Mariam Butt/NTB Scanpix les mer

Motor

Denne elbilen har ett stort konkurransefortrinn

Nye Nissan Leaf har én avgjørende ting som vil sikre suksess. Og det handler hverken om rekkevidde, utstyr eller utseende.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Her har vi vært ekstremt heldige med timingen. Det er stor etterspørsel etter elbil i Norge om dagen, og her kommer vi med andre generasjon av Nissan Leaf, som er en skreddersydd bil for det norske markedet, sier Knut Arne Marcussen, kommunikasjonssjef i Nissan Norge.

Nissan har nå priset sin nye Leaf til å starte på 236.000 kroner før frakt og leveringskostnader. Det fremstår som svært gunstig for en elbil med 40 kwh batteri som gir den en rekkevidde på 378 kilometer.

Til sammenligning koster Volkswagen e-Golf fra 318.000 kroner, BMW i3 fra 278.000 og Hyundai Ioniq fra 234.000 kroner. Men ingen av disse kan by på en like lang rekkevidde som Nissans nye.

Lover kort leveringstid

I tillegg til rekkevidde, er det spesielt én konkurransefordel Nissan har som blir viktig på det elbil-hungrige norske markedet: leveringstid. Den lover Nissan skal bli kort.

– Leveringstiden er kort. Kjøper du bil i dag, så leverer vi i mai, eller senest juni, sier Marcussen og lover at leveringstiden ikke skal bli mye lenger enn det.

Allerede i september startet Nissan salget av en spesiell lanseringsversjon av bilen. Denne har også solgt oppsiktsvekkende godt.

– Vi er på mer enn 3000 biler i forhåndssalg, og vi begynner utleveringen av disse i februar, sier Marcussen.

Det er omtrent det samme Opel hadde da leveringene av Ampera-e startet tidligere i år. Opelen har 520 kilometer lang rekkevidde. Likevel er det ikke registrert mer enn drøye 1000 biler i Norge så langt på grunn av leveringsproblemer fra Opels tidligere eier General Motors. Siden salgsstart har Opel økt prisen med til sammen 60.000 kroner til 350.000 kroner og sluttet å skrive nye kontrakter på bilen.

Andre generasjon Leaf er blitt betydelig penere enn forgjengeren. Foto: Nissan

Verdens mest solgte

Første generasjon Nissan Leaf ble introdusert i 2010, og er verdens mest solgte elbil med godt over 283.000 solgte eksemplarer over hele kloden. Over 34.000 av disse er registrert i Norge.

Erfaringen fra første generasjon Leaf og andre modeller fra Nissan viser at de fleste ikke kjøper innstegsmodellen. Ifølge Marcussen er trenden at mer enn halvparten kjøper toppmodellen som heter Tekna.

Denne koster fra 284.000 kroner. Marcussen tror mange i tillegg vil velge metallic lakk, skinnseter og selvparkeringsassistent. Da bikker prisen litt over 300.000 kroner.

Leaf har en elektrisk motor på 150 hestekrefter og et dreiemoment på 320 newtonmeter. Bilen har en toppfart på 144 kilometer i timen og plass til fem, i tillegg til et bagasjerom på 435 liter.

De første nye Nissan Leaf ankommer Norge i løpet av februar 2018.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Privat Nissan Elbiler Nissan Leaf Nye biler Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.