Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Jens Ulltveit-Moe (til høyre) er av de 79 nye Tesla-eierne som nå går rettens vei mot elbilprodusenten etter kjøp av Tesla Model S P85D. Jens Ulltveit-Moe møtte Tesla-sjef Elon Musk i Stavanger i 2014. Foto: Tomas Alf Larsen
Jens Ulltveit-Moe (til høyre) er av de 79 nye Tesla-eierne som nå går rettens vei mot elbilprodusenten etter kjøp av Tesla Model S P85D. Jens Ulltveit-Moe møtte Tesla-sjef Elon Musk i Stavanger i 2014. Foto: Tomas Alf Larsen les mer

Motor

Går til sak mot Tesla

Sammen med 78 andre Tesla-eiere går investor Jens Ulltveit-Moe til sak mot elbilprodusenten med krav om prisavslag på grunn av mangelfull markedsføring.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Nok en gang trekker norske Tesla-eiere bilprodusenten for retten. Saken omtales i berammingslisten som et «krav om prisavslag som følge av påstand om mangelfull markedsføring».

I desember 2016 ble Tesla Motors Norway enige med 133 kunder som saksøkte selskapet fordi de mente bilen av typen Model S P85D ikke hadde de ytelsene som Tesla hadde markedsført bilen med.

Fikk 65.000 kroner

DN kunne fortelle at forliket ga Tesla-eierne 65.000 kroner i kontantbeløp, eller en kombinasjon av kontantbeløp, oppgraderinger av bilen eller forskjellige utstyrspakker.

I februar 2015 startet Tesla utleveringene av Model S P85D, den første modellen fra merket med firehjulsdrift. Den var oppgitt med en ytelse på 700 hestekrefter fra sine to motorer, noe Tesla senere justerte ned. Foto: Hege Hegle

Tesla Model S P85D var markedsført med 700 hestekrefter, noe som etter hvert ble nedjustert til 469 hestekrefter av produsenten selv, ettersom batteriet ikke kunne levere strøm nok til at motorene yter maksimalt ute på veien. Bilene det er snakk om ble levert ut til kundene i 2015.

–Det er samme type sak som endte med forlik sist. Det går på bileffekten og feil i markedsføringen og salgsprosessen. Men jeg vil ikke gå noe nærmere inn på beløp, sier advokat Christoffer A. Falkeid i Advokatene Lea, Haavik, Helland og Falkeid til DN.

Han representerer de 79 saksøkerne. Disse kommer i tillegg til 38 andre Tesla-eiere som Finansavisen skrev går rettens vei mot elbilprodusenten høsten 2017.

Investor Jens Ulltveit-Moe solgte Porschen og kjøpte Tesla i 2015. DN har i løpet av dagen ikke oppnådd kontakt med Ulltveit-Moe i forbindelse med det nye søksmålet.

Juni-rettsak

Til sammen er det registrert 1201 nye Tesla Model S P85D i Norge, viser tall fra Teslastats.no. Da forliket var inngått oppfordret forbrukerrettseksperter andre kunder om å kontakte Tesla. Nå har altså 117 Tesla-eiere tatt ut stevning mot Tesla Motors Norway.

Saken kommer opp for Oslo tingrett i juni i år, og det er satt av seks dager til tvistesaken.

–Forhandles det eller blir det rettssak?

–Det er tatt ut stevning, så hvis vi ikke kommer til et forlik innen da går det i retten. Jeg vil ikke gi flere detaljer enn det, sier Falkeid.

– Jeg har ingen kommentar, sier Teslas norske pressekontakt, Even Sandvold Roland.

I 2017 leverte Tesla ut flere biler enn noensinne i Norge, og i desember var Model S på annenplass blant norske bilmodeller, kun slått av Teslas suv Model X. Til sammen ble det registrert 8460 nye Tesla i Norge i fjor. Det er en økning på 143 prosent fra året før.(Vilkår)

Privat Even Sandvold Roland Tesla Tesla Motors Norway Christoffer A. Falkeid Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.