Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Det er store pickuper og suver som gjelder når texanere går på bilmesse. Norskættede Kerby Aslesen prøvesitter en Ford F-150 Raptor på bilmessen Houston Auto Show i Houston. Foto: Jan Johannessen
Det er store pickuper og suver som gjelder når texanere går på bilmesse. Norskættede Kerby Aslesen prøvesitter en Ford F-150 Raptor på bilmessen Houston Auto Show i Houston. Foto: Jan Johannessen les mer

Motor

På biljakt i verdens oljehovedstad

Det er boom i USAs oljestat Texas. På den årlige bilmessen jaktes det på store bensinslukende statussymboler.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Unge par med toåringen på armen og eldre ektepar støttende på rullatorer. Alle står de spente i den 100 meter lange køen i den store kongresshallen utenfor sentrum av Houston.

Når dørene åpnes går glisene bredt. Foran dem står 700 skinnende biler. Det er duket for det årlige Houston Auto Show. De neste dagene vil over 100.000 mennesker besøke det som er den største bilmessen i sørstatene.

– Vi skal kjøpe bil, smiler Kerby Aslesen. Han sitter i en gedigen pickup der hestekreftene nærmest tyter ut av panseret. Noen småbil eller elektrisk bil er ikke et alternativ for hverken han eller kona Barbara Aslesen.

– Hvorfor ikke elektrisk?

– Det er ikke ladestasjoner midt i ørkenen. Og elektrisitet du skal lade med kommer også fra et sted. Kanskje fra fossile energikilder, smiler Aslesen.

Bilmessen Houston Auto Show i Houston er sørstatenes største bilmesse og går av stabelen i slutten januar hvert år. Foto: Jan Johannessen

Til himmels i Texas

Det er mange på biljakt i den enorme kongresshallen. Og det er ikke småbiler texanerne leter etter. Store pickuper og suver blitt familiebilen i USAs oljestat. Og med en pris for Texas-oljen som stanger mot 70 dollar fatet har innbyggerne i «The Lone Star State» penger å handle for.

Nedturen for Texas i kjølvannet av oljepriskrasjet var hard. Mellom januar 2015 og desember 2016 gikk over 100 olje- og gasselskaper i delstaten over ende, og arbeidsledigheten steg kraftig. Det fikk enkelte økonomer til å mene at det økonomiske underet i Texas var over.

De tok feil. Med en oljepris som har mer enn doblet seg siden bunnen i januar 2016, er det igjen boom i deler av Texas. Siden desember 2016 har arbeidsledigheten falt fra 4,9 prosent til 3,8 prosent.

Bare småstatene Nord-Dakota og Wyoming kan matche den økonomiske veksten i Texas fra første til andre kvartal i fjor. Texas' vekst var 6,1 prosent, mot 2,1 prosent for konkurrenten California, viser tall som ble offentliggjort i november i fjor. Til sammenligning viser tall for hele den amerikanske økonomien en vekst på 2,6 prosent i fjerde kvartal.

For gårdsarbeideren James White og datteren Murphee (2 år) er drømmen en stor pickup. Foto: Jan Johannessen

Suver og pickuper

De gode tidene er godt nytt for småbarnsfaren og gårdsarbeideren James White. Han har tatt med seg kona og datteren på to for å se på en ny familiebil, en gedigen pickup med god plass i baksetet. At bensinforbruket er på nivå med en lastebil bryr han seg ikke noe særlig om.

– Det nytter ikke med annet enn bensin. Etter siste orkan var strømmen borte i flere dager. Hva skulle jeg gjort da. I tillegg har jeg 70 miles frem og tilbake til jobben. Jeg kan ikke stole på elektrisk med de batteripakkene som finnes i dag, sier White.

70 miles er over 11 mil.

Det er langt mellom de elektriske bilene på Houston Auto Show. I motsetning til California er ikke Tesla blitt en hype i oljestaten. Ikke i noen amerikansk delstat selges det mer pickuper enn i Texas. Nummer to på popularitetslisten er store suver. Bare i Houston-området ble det i fjor solgt mer enn 170.000 nye suver og pickuper, ifølge statistikk fra byens forhandlere. Til sammenligning falt salget av vanlige personbiler med nærmere ti prosent fra 2016 til 2017.

Texas

  • Texas ville om staten var eget land, vært den tiende største økonomien i verden.
  • Delstaten er sentrum for den amerikanske oljeindustrien. Store forekomster av skiferolje er funnet i delstaten.
  • Statoil er stor investor i delstaten gjennom oljeutvinning i området Eagle Ford.
  • Den økonomiske veksten i delstaten er svært sterk. I andre kvartal i fjor var veksten 6.1 prosent. Til sammenligning var veksten i California 2,1 prosent.
Vis mer
Oljeveteranen Alex Reiss (sittende i bilen) diskuterer en Corvette Z06 Coupe med kompisen Craig Calligan på bilmessen Houston Auto Show i Houston. Foto: Jan Johannessen

Ingen Tesla-stand

Ut av en skinnende gul Corvette stiger oljepensjonisten Alex Reiss. Han er blant de få som jakter på en elektrisk bil.

– Jeg skal kjøpe meg en Tesla.

– Hvorfor?

– Fordi jeg synes den er fin. Jeg er også fascinert av teknologien. Tesla er fremtiden.

– Også for miljøet?

– Nei, det er ikke det viktigste. Har en råd til å kjøpe en dyr bil, har en også råd til bensin, gliser han.

Men det ble ikke noen Tesla på Reiss denne dagen. Tesla var et av de få bilmerkene som ikke deltok på oljebyens bilutstilling.(Vilkår)

Elektriske biler? - Å kaste bort en hel masse penger
Privat Nord-Dakota USA Houston Tesla California Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.