Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Audis elbilsjef synes ikke det er noen god ide å dra henger med elbil. Likevel kan det virke som Audis første elbil får hengerfeste. Dette er Audi E-Tron Concept. Foto: Audi
Audis elbilsjef synes ikke det er noen god ide å dra henger med elbil. Likevel kan det virke som Audis første elbil får hengerfeste. Dette er Audi E-Tron Concept. Foto: Audi les mer

Motor

Audis nye elbil får hengerfeste – eller kanskje ikke...

Får Audis første elbil tilhengerfeste eller ikke, det er spørsmålet.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

I et intervju i DN fredag, fortalte Audis toppsjef for elbiler, Dr. Stefan Niemand, mer om Audis første elbil, E-tron, som kommer på markedet senere i år.

På DNs spørsmål om bilen ville få tilhengerfeste, svarte Niemand slik:

– For å være ærlig så er det ingen god idé å taue ting med et elektrisk kjøretøy. Det fungerer ikke, sier Niemand.

Det er vanskelig å tolke dette som noe annet enn at bilen ikke får tilhengerfeste, som er svært viktig for mange nordmenn. Øyvind Rognlien Skovli, som er kommunikasjonssjef hos den norske Audi-importøren har sendt DN en slags oppklaring på dette punktet.

«Vi er et lite marked, men for Audi e-tron er Norge viktig. Det innebærer at innspill og ønsker fra det norske markedet blir hensyntatt i veldig stor grad. Hengerfeste er åpenbart viktig for mange nordmenn, og jeg ser virkelig frem til vi kan dele bekreftet informasjon om Audi e-tron og hengerfeste i løpet av kort tid», skriver Rognlien Skovli i en epost til DN.

Til tross for noe vage formuleringer, er det vanskelig å tolke dette som noe annet enn at bilen vil få tilhengerfeste likevel, og at norske ønsker kanskje ikke er blitt hørt helt øverst i hierarkiet i Audi.

Ellers skal bilen få firehjulsdrift, heftige ytelser og en rekkevidde på mer enn 500 kilometer. Lading kan gjøres hurtig, med en ladehastighet på 150 kW, som er mer enn Teslas superladere kan levere på nåværende tidspunkt.

Før Audi E-tron kommer på markedet, er det likevel Jaguar I-Pace som vil utfordre Teslas elbil-hegmoni i de dyrere prisklassene da den kommer til sommeren.(Vilkår)

Privat Audi Elbiler SUV Premiumbiler Øyvind Rognlien Skovli Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.