Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Denne uken skjøt Elon Musk ut en Tesla Roadster i rommet, noe som virker lettere enn å tjene penger på elbilsalg. Foto: HO/AFP/NTB Scanpix
Denne uken skjøt Elon Musk ut en Tesla Roadster i rommet, noe som virker lettere enn å tjene penger på elbilsalg. Foto: HO/AFP/NTB Scanpix les mer

Motor

– Hvis vi kan sende en Roadster til asteroidebeltet, så kan vi sannsynligvis finne en løsning på produksjonen av Model 3

Tesla taper fortsett masse penger, men hevder produksjonsmålet for Model 3 nærmer seg.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Dagen etter at Elon Musk sendte sin gamle Roadster i bane rundt solen, presenterte han kvartalsresultatet for Tesla. Det var ikke like spektakulært som rakettens takeoff og landing.

Selskapet taper fremdeles store penger, men ikke så mye som analytikerne ventet. Omsetningen økte til 3,29 milliarder dollar, fra 2,28 året før.

Resultatet per aksje endte på -3,04 dollar, som er mindre enn de -3,12 dollarene analytikerne forventet. Nettotapet ble 675,4 millioner dollar, eller omkring 5,34 milliarder kroner, som er det største tapet så langt for Tesla.

Flaskehalsen

Det som er mest interessant for inntjeningen til selskapet er uten tvil å få produksjonen av den første virkelig masseproduserte Teslaen, Model 3, på skinner.

I fjor sommer leverte Tesla ut de første Model 3. Foto: Tesla Motors

– Hvis vi kan sende en Roadster til asteroidebeltet, så kan vi sannsynligvis finne en løsning på produksjonen av Model 3, sa Musk under en telefonkonferanse med investorer natt til torsdag.

Tidligere uttalte Tesla et mål om å produsere 5000 Model 3 i uken ved utgangen av 2017. Dette er nå forskjøvet til utgangen av andre kvartal i år, med et delmål om å bygge 2500 Model 3 i uken ved utgangen av mars.

I fjerde kvartal leverte Tesla ut 1542 Model 3. I tillegg ble det ny rekord for Model S og X med til sammen 28.425 utleverte biler. 3743 av disse ble levert ut i Norge, hvorav 2455 ble levert ut i desember, viser statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Når Model 3 kommer på det norske markedet er ennå litt uvisst, Tesla bekrefter kun at internasjonale leveringer starter i andre halvår. Hvor mange som er bestilt av norske kunder er også uvisst.

Musk hadde også visse nyheter når det gjelder den neste modellen, den kompakte suven Model Y.

– Jeg er ganske spent over hvordan vi designer Model Y. Vi tar med oss masse erfaring fra Model 3 og designer noe som er lett å produsere istedenfor vanskelig, sa Musk som antyder at mer informasjon om Model Y vil komme om et halvt års tid.

– Vi må designe oss ut av de smertene vi opplever nå. Vi vil ikke oppleve det en gang til, sa han.

I fjor høst presenterte Elon Musk en ny generasjon Tesla Roadster. Foto: Tesla Motors

Bilen er ikke konkurransefortrinnet

– Teslas langsiktige konkurransefortrinn kommer ikke til å være bilen, det kommer til å være fabrikken, sa Musk under telefonkonferansen.

Han henviser til T-Forden, som var et enkelt produkt, men det var fabrikken ingen andre hadde. Musk mener dagens bilprodusenter har mye å lære av dette.

– Bilindustrien tror de er skikkelig gode på produksjon, og de er ganske gode på det, men de innser ikke hvor stort potensial det er for forbedring, det er mye mer enn de tror. Jeg har regnet på dette før, og det virker som de raskeste bilfabrikkene bygger en bil hvert 25 sekund. Det høres raskt ut, men om du tenker en bil på fem meter, så er det bare 0,2 meter i sekundet. En bestemor med gåstol kan overgå den hastigheten, så det er ikke så veldig raskt, sa Musk.

Bildeling

Musk hevdet under telefonkonferansen at Tesla kunne selvkjøre kyst til kyst i USA innen seks måneder, og åpnet også for bildeling.

– Vi forventer å operere i form av en felles flåte selvstyrende biler hvor Tesla blir som en kombinasjon av Uber eller Lyft og Airbnb, antar jeg, hvor du kan velge å dele bilen med andre eller ikke, og så kan Tesla også drive sin egen flåte på steder der det ikke er nok folk som deler kjøretøyene sine, sa Tesla-sjefen.(Vilkår)

Privat Tesla Elon Musk Elbiler Bilsalg Resultater Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.