Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Med suv-utseende og ladeluke skal Hyundai Kona erobre norske kunder.
Med suv-utseende og ladeluke skal Hyundai Kona erobre norske kunder. les mer

Motor

Her er den elektriske Kona

Her er bilen mer enn 15.000 nordmenn har meldt seg interessert i; den elektriske versjonen av Hyundai Kona.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Den «vanlige» Hyundai Kona hadde premiere i fjor høst, men allerede da ble det kunngjort at den skulle komme som elbil. Siden da har over 15.000 nordmenn registrert sin interesser på Hyundais nettsider, for en bil som får lang rekkevidde til en folkelig pris i det populære crossover-segmentet.

Nå er endelig i hvert fall de digitale lakenene trukket vekk fra den elektriske modellen, samt at produsenten har offentliggjort mer tekniske data enn det vi kjente fra før.

Utenpå er den normale grillen skiftet ut, og foran er det en ladeluke. Kona kommer med to forskjellige elektriske drivlinjer. Det største batteriet er på 64 kWh som gir en rekkevidde på 470 kilometer. Motoren yter 204 hestekrefter som akselerere den fra null til 100 km/t på 7,6 sekunder.

Den minste batteripakken er på 39 kWh som skal gi en rekkevidde på 300 kilometer. Motoren yter 135 hestekrefter. Dreiemomentet er på 395 newtonmeter for begge motorvarianter. Kona kan med det største batteriet lades via 100 kW lader som sørger for lading til 80 prosent på under en time.

Bagasjerommet er på 373 liter, eller 332 liter med et eget rom for ladekabel. Den konvensjonelle modellen har til sammenligning 361 liter oppgitt bagasjeplass.

Hyundai Kona. Foto: Hyundai

Regenerering av bremseenergi kan styres av føreren via padlene bak rattet. Informasjonen om bilen kan man lese av en skjerm på syv tommer. Bilen kommer med Apple Carplay og Android Auto for enkel integrasjon av smarttelefon. Også trådløs lading av telefonen er mulig. En rekke sikkerhetssystemer passer på deg ute på veien, samlet under betegnelsen SmartSense.

Prisen er ennå ikke klar, men den norske importøren opplyser til potensielle kunder at det forhandles om pris på bilen, og at denne ikke vil bli offentliggjort før bilutstillingen i Genève som starter neste uke. Så gjenstår det å se om Hyundai klarer å levere alle bilene som nordmenn eventuelt skriver kontrakt på. Det har vært lang leveringstid for Hyundais første elektriske bil Ioniq på det norske markedet.

Hyundai Kona er levert i 38 eksemplarer på det norske markedet hittil i år, et tall som nok vil mangedobles når den elektriske versjonen kommer til sommeren.(Vilkår)

Privat Nye biler Hyundai Elbiler Genève Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.