Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Test av Hyundai Kona: Når denne kommer i elektrisk versjon senere i år er den dømt til å bli en gedigen suksess

Når Hyundai Kona kommer som elbil, blir den et vanlig syn på norske veier. Foto: Gunnar Lier
Når Hyundai Kona kommer som elbil, blir den et vanlig syn på norske veier. Foto: Gunnar Lier les mer

Biltesten

Svingom med Kona

Hyundais nye modell, Kona, har heldigvis mer ved seg enn en uimotståelig trang til ordspill.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Det er bare å beklage med en gang, men det er dessverre umulig å skrive om Hyundai Kona uten å bruke ordspill. Bilen har heldigvis mer substans enn et morsomt navn.

Ser man bort fra den foreløpig særnorske etterspørselen etter elbiler, er klassen for kompakte crossovere, eller små suver som vi kalte dem før, den hurtigst voksende.

Når Kona kommer i helelektrisk versjon senere i år, vil den kombinere de to største trendene innen bilsalg på norsk. Det er nesten dømt til å bli en gedigen suksess. Det viser også forhåndsinteressen for bilen, der over 15.000 nordmenn har registrert seg. Enn så lenge kommer bilen med en konvensjonell bensinmotor på 998 kubikk og 120 hestekrefter, en av disse moderne små tresylindrede motorene som nesten alle bilprodusentene etter hvert har brakt på banen. Og det er selvsagt ikke uten grunn. Den gjør bilen lettbent og artig å ratte rundt i. Kombinert med en sekstrinns manuell girkasse er dette den samme motoren som søstermerket Kia tilbyr i sin Stonic. Av en eller annen grunn veier Hyundaien over 100 kilo mer enn Kia, og er dermed noe tregere enn den åpenbare konkurrenten. Likevel er det Hyundaien som gir det beste inntrykket ute på veien. Bilene er bygget på hver sin plattform, der Kona er forberedt på å ta imot et stort batteri for elektrifisering, mens Stonic er basert på kompaktbilen Rio.

Les test av konkurrentene Kia Stonic og Skoda Karoq: Kompakte kandidater

Kona føles mer lettbent og underholdende enn Kia, og er av de artigste bilene Hyundai har levert på lenge. Det lover i det hele tatt godt for elbilen som kommer til sommeren.

Plassmessig er bilen en relativt liten suv, og dermed ikke noen fullverdig familiebil. Men det er plass til to voksne i baksetet. Bagasjerom på 361 liter er litt mindre enn i Volkswagen Golf, og litt mer enn i en elektrisk Golf.

Kona er en crossover, ikke en fullverdig suv. Foto: Gunnar Lier

Plast rundt skjermene og skliplater bak skal gi et barskt offroad-preg, litt ala Subaru XV. Bilen kommer med firehjulsdrift, men det er i dieselversjonen som ikke hentes til Norge. Bakkeklaringen på 17 centimeter sørger for at normale snøfall, om ikke av 2018-dimensjoner, burde gå upåaktet hen.

Førermiljøet byr på grei setekomfort og oversiktlige løsninger der knappene sitter som forventet. Utstyrsmessig er det nær sagt komplett med headup-display, LED-lys varme eller ventilasjon i seter, varme i ratt, navigasjon via en 8-tommers skjerm, blindsonevarsler og integrasjon mot mobiltelefon.

Plast her og der må man regne med i en bil under 300.000 kroner. Foto: Gunnar Lier

Den ligner ikke noe annet fra Hyundai, og er således ikke bare en oppjekket småbil som skal melke crossover-trenden. Prisen ligger rundt 300.000 kroner, og således konkurrerer bilen ikke bare med andre høyreiste småtasser, men også med småbiler som Volkswagen Polo og Ford Fiesta. Med en mer høyreist sittestilling, bedre fremkommelighet med høyere bakkeklaring og et tøffere utseende, lover bensinversjonen av bilen godt for hva vi kan vente oss av Hyundais andre elbil på markedet. Om du er av dem som ikke ønsker elbil, så kan denne bilen være et sprekt alternativ til langt kjedeligere biler. Den er i hvert fall den mest spennende bilen fra Hyundai akkurat nå. Kona er velutstyrt og er glad i en svingom. Beklager igjen.

Tipunktsjekken

Hyundai Kona 1.0 T-GDI

Spesifikasjoner

Dimensjoner l/b/h (cm): 417/180/155
Bagasjerom (l): 361/1143
Hengervekt (kg): 1200
Vekt (kg): 1233
Effekt (hk): 120
Sylindertall: 3
Motorvolum (ccm): 998
Dreiemoment (Nm): 172
Akselerasjon (0-100): 12,0
Toppfart (km/t): 181
Forbruk (l/mil): 0,54
CO2-utslipp (g/km): 125
Pris fra (kroner): 253.900
Pris testbil fra (kroner): 294.900

Førermiljø

● ● ● ● ● ●

Velutstyrt og oversiktlig, men noe harde materialer trekker litt ned.


Passasjerkomfort

● ● ● ● ● ●

Greit med takhøyde og ikke så verst plass, faktisk.


Design

● ● ● ● ● ●

Noe billig plast øker tøffheten, men noen skjønnhet er den ikke.


Lydisolering

● ● ● ● ● ●

Bra støyisolert.


Lasteplass/evne

● ● ● ● ● ●

Litt større bagasjerom enn fetter fra Kia, men også her kun todelt bakseterygg. 1,2 tonn på henger.


Ytelser

● ● ● ● ● ●

Den lille turbomotoren har en ganske artig karakter, og holder til en liten og lett bil.


Annenhåndsverdi

● ● ● ● ● ●

Små-suver holder seg ok i pris. Sats på de øver utstyrsversjonene.


Prisvurdering

● ● ● ● ●

Under 300.000 kroner er det ikke noe å si på.


Renommé

● ● ● ● ● ●

Sliter med plasseringen hos AutoIndex.

Kjøreegenskaper

● ● ● ● ●

Overraskende morsom å kjøre. Lett på foten, og godt understell.


41/60


Konkurrenter

Kia Stonic

+ Litt billigere

- Ikke like moro på veien, kommer ikke som elbil (så vidt vi vet)

DNs testpoeng: 40 (6. februar 2018)

Volkswagen T-Roc

+ 4wd, interiør, drivlinjer

- Pris

Ennå ikke tipunktssjekket(Vilkår)

Privat Hyundai Biltest SUV Kompakt-suv Nye biler Biltesten
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.