Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Wayne Burgess er ansvarlig for designet av Jaguar I-Pace og avduket bilen foran omkring 400 kunder i Oslo torsdag kveld. Foto: Embret Sæter
Wayne Burgess er ansvarlig for designet av Jaguar I-Pace og avduket bilen foran omkring 400 kunder i Oslo torsdag kveld. Foto: Embret Sæter les mer

Motor

Her er Jaguars elbil

Endelig har Jaguar dratt duket av sin elbil; I-Pace. Rekkevidde og pris er bedre enn først forventet.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Mange av dere har betalt for denne bilen uten å ha sett den. Det vitner om tillit. Selv dro jeg på uspesifisert sydenferie på åttitallet og har siden holdt meg unna slikt, sa Thomas Giertsen fra scenen. Han er hyret inn av Jaguar for å lede lanseringen av bilen over 1300 nordmenn har ventet på.

– Dette er en fin dag!

Den norske Jaguar-sjefen John Helmersen har invitert rundt 400 personer til avdukning av merkets første elbil på det Gamle Museet i Oslo. Bilen skal ta Jaguar fra å være et nisjemerke med noen 100 solgte biler i året, til virkelig å vises i bybildet.

Over 1300 nordmenn har stått i køen for første elbil – uten å ha sett den Foto: Pressefoto

Det har vært flere spørsmål enn svar når det har kommet til Jaguar I-Pace, som er merkets første elbil, og i tillegg den første reelle konkurrenten til Tesla.

– Kabinen er like stor som en langversjon av XJ, sier Wayne Burgess som har vært med å designe bilen i det han akkurat har avduket bilen. Bagasjerommet er oppgitt til 530 liter, samt 27 liter foran.

Enda viktigere er kanskje spørsmålet om pris. Innstegsprisen blir 599.900 kroner. Det er billigere enn man først har trodd. Det er en S-versjon med samme batteri og motor som for de andre modellene. Den mest populære modellen er HSE, som koster fra 746.900 kroner.

Jaguar I-Pace kommer til Norge i august. Foto: Pressefoto

Null til 100 km/t går på 4,8 sekunder, mens rekkevidden er oppgitt til 480 kilometer etter den nye WLTP-målesyklusen. 545 kilometer på den gamle målemetoden.

Batteripakken ligger under gulvet, noe som ikke bare gir lavt tyngdepunkt, men også en glatt underflate som gjør aerodynamikken bedre.

Hengerfeste kan man ettermontere og bestille. Da kan bilen dra 750 kilo.

Jaguar er åpenbart stolte av bilen, og viser en video der I-Pace kjører raskere fra null til 100 og tilbake til null enn Tesla Model X både i 75 og 100-versjon.

Bilen kommer til Norge i august. Jaguar sier de skal levere til alle som har betalt depositum på bilen i år. Det betyr omkring 1300 biler.

DN Kommer med mer.(Vilkår)

Privat Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.