Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Per Kristian Greve kjøpte elektrisk Jaguar usett

Jaguar I-Pace vist i Oslo for første gang 1. mars 2018. Foto: Embret Sæter
Jaguar I-Pace vist i Oslo for første gang 1. mars 2018. Foto: Embret Sæter les mer

Motor

– Jeg har aldri handlet så dyr bil før, med unntak av en bobil, da

Per Kristian Greve er én av over 500 nordmenn som hadde kjøpt Jaguars første elbil uten å ha sett den.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Det ser bra ut innvendig, men nå skal jeg ta og kjenne litt på det. Det er viktig at det holder i kilometer etter kilometer, sier Per Kristian Greve.

Han er en av flere hundre kunder som Jaguar hadde invitert til torsdagens avdukning av merkets første elbil, I-Pace på det gamle Astrup Fearnley-museet i Oslo. Greve gjør seg flid med å kjenne på bilen.

Per Kristian Greve er fornøyd med den innvendige kvaliteten på Jaguar I-Pace. Foto: Embret Sæter

– Det ser veldig bra ut. Det kjennes ut som de har lagt seg flid med kvaliteten innvendig, sier Greve.

Orkanger-mannen er en av vel 500 som allerede i starten av februar skrev kontrakt på en bil han altså ikke fikk sett på nært hold før denne uken.

– Det er en bil til vel 800.000 kroner. Jeg har aldri handlet så dyr bil før, med unntak av en bobil, da, sier Greve, som er nøye med å presisere at også kona er med på kjøpet.

– Det er et fellesprosjekt, fruen har alltid vært med på det og hun har sagt at hun skal stå som eier av bilen. Hun har fått velge eksteriørfargen, mens jeg har valgt fargen på interiøret, sier Greve.

I-Pace blir hans første Jaguar, men ikke første elbil. Han har allerede en elektrisk Volkswagen Golf og en dieseldreven Golf som han kjører mye i jobben som selger. Jaguaren skal han bruke når han blir pensjonist etter å ha jobbet ut dette året.

Greve ser nesten ut som en spion der han fotografere detaljer på den nye I-Pace. – Jeg skal ordne vinterhjul selv og må vite dimensjonen, sier Greve. Foto: Embret Sæter

– Dette er det nærmeste jeg kommer hitech innenfor godt oppsparte midlers rekkevidde. Det er spesielt å være så nært dem som har lagt sin sjel i å lage dette og unikt at Oslo er blitt valgt til lanseringen, sier Greve.

Les DNs prøvekjøring av I-Pace på is: Elektrisk katt på glattisen

En tydelig elbil

En av dem Greve snakker om er designsjef Wayne Burgess som dro teppet av bilen litt tidligere.

– Jeg har snakket med noen kunder som går fra XJ til I-Pace. Det er kult, sier Burgess.

– Hva er du mest fornøyd med på denne bilen?

– Jeg er mest fornøyd med at vi har gitt den et tydelig design som sier at det ikke er en motor under panseret. Man ser at dette er en elbil. De konvensjonelle bilene er mer diktert i hvordan de skal se ut. Å tegne en elbil fra starten av er svært frigjørende for designere, sier Burgess.

Wayne Burgess, er Studio Design Director for Jaguar og Special Vehicles Operation. Han ser ut som en rockestjerne, noe som ikke er langt unna sannheten i bandet Scattering Ashes. Foto: Embret Sæter

– Hvorfor lager dere en suv?

–Den beste måten å spare utslipp på er å bygge elektriske suver. Vi lager den for å innfri utslippskrav. Nå er det viktig at kundene blir klare for dette. Vi kan ikke si at de er det allerede nå. I Norge ser vi at fremtiden er her. Men det ultimate målet er at vi skal redde verden. Man er avhengig av ren energi, eller så dytter man bare utslippene videre i kjeden, sier Burgess.

Han berømmer norske myndigheter for avgiftspolitikken.

I Jaguars egen duell mellom I-Pace og Tesla Model X, blir det ikke overraskende seier til Jaguar. Foto: Jaguar

Under presentasjonen av den nye elbilen ble det vist en akselerasjonstest der Jaguaren slår en Tesla Model X. Designsjefen mener Jaguar er i en unik posisjon for å kunne lage en bra elbil, selv om de selvsagt skjeler bort til konkurrenten Tesla.

– Mindre selskaper kan eksperimentere, og vi er ganske små. Tesla har vist vei, og alle andre startuper ser til Tesla når de skal lage elbil. Eksklusive, sporty biler produsert i lave volum. Vi har også sett til Tesla, det må man. Jaguar er likevel annerledes ettersom vi har produsert biler lenge. Vi vet hvordan vi kan få den til å kjøre bra og lage et bra interiørdesign. Men Tesla er visjonære, de har åpnet markedet og gjort det på sin måte. Elon Musk drar alle fremover. Jeg er ikke i tvil om at han nok kommer seg til Mars, sier Burgess.

– Jeg spurte en gang Elon Musk om hvilken bilplakat han hadde på gutterommet. Det var en Jaguar E-Type. Hva hadde du?

– Haha. Jeg hadde en Ferrari 288 GTO. Den ville jeg fremdeles hatt, sier Burgess.(Vilkår)

Designerens drømmebil: Ferrari 288 GTO Foto: Newspress
Privat Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.