Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Motor

– Vi setter full fart mot fremtiden

Verdens største bilprodusent trapper opp satsingen for å bli best og størst på elbiler.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Ting rører virkelig på seg. En kursendring for Volkswagens supertanker. Vi setter full fart mot fremtiden, sa toppsjef Mathias Müller.

Under Volkswagens årlige mediekonferanse kom det frem at konsernet trapper opp satsingen på elbiler, og skal ved utgangen av 2022 har 16 elbilfabrikker rundt omkring i verden. Det er en betydelig økning fra dagens tre fabrikker.

Samtidig har bilgiganten inngått kontrakter med batteriprodusenter på omkring 20 milliarder euro for battericeller og tilhørende teknologi for prosjekter i Europa og Kina, som er produsentens største markeder.

Her intervjues merkesjef for Volkswagen Herbert Diess foran konseptbilen Volkswagen I.D. Vizzion i Genève 2018. Foto: Embret Sæter

Tre millioner elbiler

Volkswagen Gruppen har et mål om å produsere tre millioner elektriske biler i 2025, fordelt på 80 modeller fra hele konsernets merkeportefølje. Under bilutstillingen som åpnet i Genève forrige uke, lanserte gruppen blant annet modellene Audi e-tron, Porsche Mission E Cross Turismo og I.D. Vizzion. Fra 2019 hevder konsernsjef Mathias Müller at konsernet skal lansere en ny elektrisk modell nær sagt hver måned.

– Dette er hvordan vi tar sikte på å tilby den største flåten av elektriske kjøretøy i verden, på tvers av alle merker og regioner, i løpet av noen få år, sa Müller under mediekonferansen.

Volkswagen har et mål om å ha en elektrisk versjon av alle sine 300 modeller innen 2030. For merket Volkswagen kommer første modell av undermerket I.D. i 2020, da den første kompaktmodellen kommer, deretter skal det komme ulike varianter bygd på denne plattformen, som en kompakt-suv, en minibuss og en sedan. Allerede senere i år kommer Audis første elbil suven E-tron på markedet.

Diesel en del av løsningen

Den store omleggingen kommer selvsagt etter at Volkswagen ble tatt med buksene nede under dieselskandalen som ble avslørt høsten 2015. At flere byer rundt omkring i verden, også i hjemlandet Tyskland, kan få forbud mot dieselbiler hjelper nok også på. Toyota har blant annet sagt at selskapet ikke skal selge dieselbiler i Europa mer. Dette er foreløpig ikke en retning Volkswagen vil ta, snarere tvert om.

Müller skal ha sagt at moderne dieselmotorer er en del av løsningen, ikke problemet.

– Vi gjør massive investeringer i morgendagens mobilitet, men uten å glemme at dagens teknologi og kjøretøyer fortsatt vil spille en viktig rolle i flere tiår fremover, sa Müller.

Til tross for at bilgiganten har brukt milliarder av euro på dieselskandalen, leverte Volkswagen rekordtall i 2017. 10,7 millioner kundeleverte biler er ny rekord.

– Årsresultatet for 2017 viser at vi aktivt former endringen av selskapet. Og vi vil ikke gi opp forsøkene på det i 2018, sier finansdirektør Frank Witter.

Omsetningen var også rekordstor på 230,7 milliarder euro, en økning på 6,2 prosent fra året før. Driftsresultatet var også bedre enn noensinne med et overskudd på 17 milliarder euro før avsetninger til dieselskandalen. Disse beløp seg i fjor til 3,2 milliarder euro, mot 6,4 milliarder euro.

Konsernet forventer at leveringene vil øke også i 2018, men ser utfordringer i den økonomiske situasjonen, økt konkurranse, endringer i valutakurs og dieselsaken. I tillegg må bilprodusentene benytte seg av den nye og mer tidkrevende målemetoden for utslipp og forbruk i Europa, WLTP.(Vilkår)

Privat Elbiler Nye biler Bilutstillingen i Genéve Volkswagen Volkswagenkonsernet Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.