I Oslo kommune pågår det nå en evaluering av drosjetilbudet og antall løyver i byen, og problemstillingen var oppe til behandling i Oslo bystyre igår kveld. Jon Esperum og hans minidrosjekonsept har ennå ikke fått svar på sin søknad fra Oslo kommune, men i drosjenæringen er man skeptisk til forslaget.

– En drastisk økning i antallet løyver synes ikke vi er spesielt bra, sier leder for Norges Taxiforbund i Oslo, Rune Lian.

Han presiserer at han ikke kjenner konseptet til Oslo Mini Taxi, men at flere drosjer vil føre til enda dårligere økonomi for de eksisterende drosjene i Oslo. Per i dag er det omkring 2400 drosjeløyver i Oslo, noe Lian mener er for mye.

– Jeg tror ikke publikum ville merket stort om det var en 4-500 færre løyver i Oslo, sier Lian.

– Synes du drosjetakstene i Oslo er slik de skal være?

– Det er mulig de er noe høye, men de er jo et uttrykk for hvordan fortjenesten i bransjen er. Jeg tror færre løyver i Oslo ville gitt lavere takster, mener Rune Lian.

Samferdselsbyråd i Oslo Peter N. Myhre (Frp) var sammen med sine nærmeste ansatte ute på reise i utlandet og ville hverken kommentere saken eller opplyse hvor han befant seg. Saksbehandler i Oslo kommune, Anita Grønlund, har sett på søknaden fra Oslo Mini Taxi, men hun vil ikke uttale seg spesielt om denne saken. Utfordringen er uansett etter hennes syn å utvide antallet drosjeløyver i Oslo.

– Vi har en forskrift som sier at antallet løyver skal behovsprøves ut fra publikums etterspørsel, sier Grønlund. Oslo kommune har vedtatt å trekke tilbake løyver i stedet for å omfordele dem etterhvert som de blir ledige.

– Det er veldig mange som vil starte drosjesentraler i Oslo, og det er veldig vanskelig å øke antallet løyver, fastslår Anita Grønlund.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.