Regjeringen dropper å beregne bilavgiften etter slagvolum og erstatter dette elementet i beregningen for engangsavgift med CO2-utslipp. Endringene blir gjort fra 1. januar 2007.

Diesel-kupp
De nye reglene favoriserer miljøvennlige motorer og dieselbiler vil bli billigere enn bensinbiler. Blant bestselgerne i Norge vil det bli en rekke kupp.

En Volkswagen Passat stasjonsvogn med 1,9 liters dieselmotor vil nå bli 23.000 kroner billigere. Storselgeren Toyota RAV4 med 2,2 liters diesel blir hele 35.000 billigere med det nye avgiftssystemet.

Ikke alle dieselbilene vil bli billigere. En Suzuki Grand Vitara med en 1,9 liters diesel vil koste 26.000 kroner mer etter omleggingen.

Bensinmotorer blir langt dyrere
Den store taperen med de nye avgiftsreglene er bensinbiler. En Suzuki Grand Vitara med en toliters bensinmotor vil koste nesten 41.000 kroner mer med de nye avgiftene. En Honda CR-V med en toliters bensinmotor vil koste 35.000 kroner mer. Alle disse beregningene er gjort av Finansdepartementet.

Se tabell med endringene for de 20 mest solgte bilene i Norge i år.

På BilNorge.no kan du finne nåværende og kommende avgifter på en rekke bilmodeller.

Har kan du regne ut engangsavgiften.

(Oppdatert versjon, Grand Vitara blir dyrere også i dieselversjon)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.