Det å kjøpe seg ny bil har i likhet med tidligere år vært en elendig investering også i 2006. Men til tross for at verdifallet på en ny bil er dramatisk, har likevel ikke denne form for økonomisk harakiri hindret nordmenn fra å kjøpe seg ny bil. Aldri før har vi kjøpt oss dyrere biler med mer firehjulstrekk og luksus enn i år.

Det mest slående eksempelet er det enorme salget av Volvos store suv, XC90. Med en startpris på rundt 700.000 kroner har nesten 3500 eksemplarer av denne bilen enten blitt solgt ny eller blitt bruktimportert til Norge i løpet av året.

Riktignok kan det se ut som om det totale nybilsalget har gått noe tilbake i 2006, men den samlede prisen på norske nybiler har aldri vært høyere. En forkl#229 er selvsagt at nordmenn opplever økonomiske fete år av bibelske dimensjoner, men også regjeringens innføring av nye bilavgifter har skremt mange til å kjøpe biler av XC90-kaliber nå på slutten av året. Og nettopp polemikken rundt bilavgifter har preget bilåret 2006.

Biler uten humor

Gjennom flere år har den norske bilbransjen jobbet for å endre avgiftsutregningen på biler til også å inkludere CO2-utslipp. Og det kan synes som om bilbransjen nå har fått den samme gjennomslagskraften som skipsredere, bønder og Gerd-Liv Valla nyter så godt av. Overraskelsen for bilbransjen var at omleggingen av bilavgiftene gikk vesentlig lengre enn hva de foreslo. Uansett vil avgiftsendringen føre til en snedig kjedereaksjon.

Til neste år vil de samlede bilavgiftene etter alle solemerker gå ned med mange milliarder. Det vil bli billigere å kjøpe en ny bil, fordi avgiftslettelsen på dieselbiler blir stor. Dette vil igjen føre til at bilbransjen kan putte mer penger i egen lomme. Konsekvensene av dette blir at i 2007 er minst åtte av ti nye personbiler en dieselbil, noe som igjen vil forringe livskvaliteten for alle bilentusiaster og allergikere. Det er nemlig intet som er så trist som en liten, sur, knatrende dieselmotor uten turtallsfleksibilitet og noen som helst sans for humor.

Gøy med alkohol

I 2006 blåste Saab kunstig liv i salget av den gamle, men fortsatt gode, bilmodellen 9-5 ved å gi den etanolmotor. Volvo og Ford har tilsvarende biler, men det er kun med Saab at alkohol blir gøy. På grunn av turboen på Saaben får man nemlig 20 prosent mer effekt ved å bruke etanol. Og det er først når man opplever at det blir artigere å kjøre at man kan forsvare bruken av drivstoffet E85.

Hybridteknologi

Det samme gjelder innenfor hybridteknologien, der en bensinmotor settes sammen med en elektromotor. Hybridbilen Toyota Prius har solgt rundt 800.000 eksemplarer world wide til tross for at den er like spennende som en fotformsko og har en lite imponerende drivstofføkonomi. Men Toyota har gjennom sitt luksusmerke Lexus lagd en vanvittig artig hybridbil som ble lansert i Norge i år. Med Lexus GS 450h kan selv den største hybridskeptiker se lyset. En stor bensinmotor kombinert med en stor elektromotor har ført til en helt fantastisk kjøreopplevelse. Hvis dette er fremtidens hybridbiler, kan muligens dette konseptet ha noe for seg.

I 2006 har uttrykket «downsizing» for alvor kommet inn i bilvokabularet. Den eneste logikken hittil i bilbransjen har vært å lage ting større, men Volkswagen har nå gått motsatt vei. Med en 1,4 liters bensinturbomotor på hele 170 hestekrefter som er utrolig artig å kjøre, så har VW begynt på en trend som er veldig interessant. De aller fleste bilfabrikker tenker også i lignende baner, og denne trenden kommer til å bli forsterket etterhvert som strengere utslippskrav og mer miljøbevisste bilkjøpere gjør seg gjeldende.

Rent kvantitativt, og i sterk kontrast til downsizing, er året største personbilnyhet uten tvil Mercedes GL. Bilen er åtte millimeter lengre enn Audis forsøk på å lage en suv, Audi Q7, og man kan lure på hva bilfabrikker som Audi og Mercedes tenkte på da de lanserte sine svar på panserkrysseren Potemkin.

Her opplever verden grønn jul, uvær og galopperende klimaendringer, og så kommer disse tyske bilfabrikkene opp med digre flåter av drivstoffslurpende gigantfirehjulstrekkere som i seg selv er individuelle brudd på Kyoto-protokollen. Begge biler er selvsagt flotte biler å kjøre, men de er så langt fra sam-funnsansvarlige kjøretøy som man kan komme. Nettstedet www.fuh2.com trakasserer Hummer H2 for å være en miljøkriminell posørbil, og det er bare et spørsmål om tid før lignende nettsider dukker opp for Audi Q7 og Mercedes GL.

Noe å glede seg til?

Hva kan man så forvente seg bilmessig i 2007? Foruten at dieselbiler vil få hegemoni i Norge, er det en rekke flotte biler som venter på pengesterke norske bilkjøpere.

Nye Ford Mondeo vil garantert bli en storselger i Norge og Europa, og alt tyder på at dette blir en meget bra bil. Audi kommer med et spennende ekstremkonsept med sportsbilen R8, som likevel neppe blir en storselger i Norge. Alle bildelekkasjer av Mercedes' nye C-klasse viser at dette blir en flott bil som man helt sikkert kan glede seg til. Som kuriosa vil en ny utgave av legendariske Fiat 500 bli lansert til høsten, uten at det vil vekke den helt store interessen i landet med de store dieseldrevne firehjulstrekkere. For her vil de mellomstore suv'ene Opel Antara, Nissan Qashqai, Land Rover Freelander, trillingene Mitsubishi Outlander, Citroën C-Crosser og Peugeot 4007 dominere nybillanseringene.

For alle vet jo at slike biler det vil gamle Norge ha.

bernt. grandn.no(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.