Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Foto: Scanpix
Scanpix les mer

no_topic

Veteranbiler er milliardbusiness

Danskene går fullstendig amok i sin entusiasme over gamle kjøretøyer.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

I løpet av de fire siste årene har de kjøpt veteranbiler og veteranmotorsykler for nesten én milliard kroner.

I tillegg har de i den samme perioden brukt nær en halv milliard på oppussing og vedlikehold av de mekaniske kjæledeggene. Bakgrunnen er at folk flest i Danmark har fått mer å rutte med, tror Svend Aage Tholstrup i organisasjonen Motorhistorisk Samråd.

Kjørbare
Gamle britiske sportsbiler er for tiden den store slageren:

– Det er bilmerker som Lotus, MG, Triumph, Jaguar og Morgan som gjelder, biler som eieren selv kan fikle med og med enkelt verktøy få dem kjørbare igjen, sier Tholstrup til nyhetsbyrået Ritzau.

Gått amok
Lotus Club Danmarks leder Bo Stonor Johansen er enig.

– Utviklingen har gått amok de siste årene, og uten å ha noen statistikk å holde meg til, vil jeg tro at det de siste årene er importert like mange Lotus-biler til Danmark som på de 15 årene før, sier han.

I Danmark regnes en bil som veterankjøretøy når den er 35 år gammel, mens grensen i Norge går ved 30 og i mange andre land ved 25 år. Det danske bilregisteret omfatter i dag rundt 40.000 veterankjøretøyer, mens rundt 15.000 andre historiske biler ikke er registrer.