I løpet av de fire siste årene har de kjøpt veteranbiler og veteranmotorsykler for nesten én milliard kroner.

I tillegg har de i den samme perioden brukt nær en halv milliard på oppussing og vedlikehold av de mekaniske kjæledeggene. Bakgrunnen er at folk flest i Danmark har fått mer å rutte med, tror Svend Aage Tholstrup i organisasjonen Motorhistorisk Samråd.

Kjørbare
Gamle britiske sportsbiler er for tiden den store slageren:

– Det er bilmerker som Lotus, MG, Triumph, Jaguar og Morgan som gjelder, biler som eieren selv kan fikle med og med enkelt verktøy få dem kjørbare igjen, sier Tholstrup til nyhetsbyrået Ritzau.

Gått amok
Lotus Club Danmarks leder Bo Stonor Johansen er enig.

– Utviklingen har gått amok de siste årene, og uten å ha noen statistikk å holde meg til, vil jeg tro at det de siste årene er importert like mange Lotus-biler til Danmark som på de 15 årene før, sier han.

I Danmark regnes en bil som veterankjøretøy når den er 35 år gammel, mens grensen i Norge går ved 30 og i mange andre land ved 25 år. Det danske bilregisteret omfatter i dag rundt 40.000 veterankjøretøyer, mens rundt 15.000 andre historiske biler ikke er registrer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.