Dette er i strid med regjeringens intensjoner, mener statssekretær Steinulf Tungesvik.

En rekke biler fikk fra nyttår av avgiftsrabatt på flere titusener av kroner. En gjennomgang av de nye bilprisene viser imidlertid at flere bilimportørene ikke gir hele avgiftsrabatten til kundene. Det er bare importørene av Volvo og Audi som ikke har benyttet anledningen til å justere prisene mindre enn avgiftsreduksjonene gir grunnlag for.

I Dagens Næringslivs papirutgave er det imidlertid gjort feil i selve beregningene for mye av avgiftsendringene slår ut for de enkelte modellene. Dette rammer særlig de to merkene Volvo og Audi.

Se egen rettelse med korrigert tabell her.

Suzuki har en bil der avgiftene går ned med over 13.000 kroner - men de tar hele rabatten selv. Toyota holder igjen nesten 10.000 kroner av en avgiftsrabatt på over 32.000 kroner på sin populære kompakt-suv Rav4, og det samme gjelder for flere andre bilmerker.

– Norge har hatt de nest laveste bilprisene fra fabrikk på grunn av de høye avgiftene. Når avgiftene nå går ned, vil fabrikkene justere prisen opp for å få bedre marginer, sier Suzuki-sjef Frank Dunvold.

Dette kan bety at avgiftsrabatten staten gir de mer miljøvennlige bilene ikke vil komme bilkjøperne til gode, men heller bli spist opp av de store, internasjonale bilprodusentene og importørene.

Regner med økning
Toyota solgte flest personbiler i Norge i 2006, og administrerende direktør Tor I. Berge gir Dunvold motvillig støtte i sine påstander.

– Vi kan nok forvente oss en ytterligere prisøkning utover året, sier Berge.

Selv har han og Toyota allerede etter at de har innrapportert sine priser til Opplysningsrådet for Veitrafikken 1. januar, justert opp prisen på flere biler. Berge begrunner prisøkningen på Rav4 med at de til våren vil selge alle dieselbiler med partikkelfilter. Men at fabrikkene nå tar bedre marginer på biler som har fått avgiftsreduksjoner, er ikke ukjent for Berge.

– Slik har bildet alltid vært. Man må se bilmodellenes konkurransekraft, og prisen vil variere, sier Berge.

Selv lover han å kjempe for å få de beste prisene fra fabrikken, men han ser for seg at prisene vil gå opp allerede i løpet av våren.

– Slik er det hos alle importørene i Norge nå. De sitter og kjemper med fabrikken mot at de ikke skal heve bilprisene nå etter avgiftsendringen, hevder Frank Dunvold. Hos Audi-, Volkswagen- og Skoda-importør Harald A. Møller hevder informasjonsdirektør Paul Hegna at avgiftsrabatten fullt og helt skal komme kundene til gode.

– Både vi og fabrikken driver jo butikk, men vi vil ikke ta noe av avgiftsrabatten selv, sier Hegna. Utregninger på flere av Møller-bilene viser imidlertid en relativ prisvekst til tross for avgiftsreduksjoner, og Hegna sier dette er er justeringer gjort ved nyttår for å tilpasse den generelle prisveksten. For Audis del vil denne prisøkningen skje senere.

Diesel gir lav margin
Ifølge Petter Smedbye i Opel- og Saab-importør General Motors Norge, vil høyere bilpriser fra fabrikkene bli en nødvendig konsekvens av de nye bilavgiftene.

– Det koster mellom femti og hundre prosent mer å lage en dieselmotor. En bensinmotor gir bedre marginer for fabrikken, sier Smedbye.

Årsaken er at dieselmotorer som regel er mer avanserte enn bensinmotorene.

De fleste i bilbransjen regner med at dieselandelen vil bli på rundt 80-90 prosent i år, mens den ifjor var på 50/50.

Ikke større marginer å hente
– Produktmiksen blir annerledes i år. Når det blir solgt flere biler med lavere marginer, vil vel produsentene ta det igjen på prisene, mener Smedbye.

Suzukis biler har med få unntak utelukkende opplevd avgiftsøkning.

– Her har ikke bilfabrikken noen større marginer å hente, og det eneste positive med avgiftsendringen er at våre biler bidrar mer til staten enn andre, sier Frank Dunvold lakonisk.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.