Mazda har besluttet å inngå et samarbeid med HyNor og Hydrogenveien, og vil fra neste år begynne levering av totalt 30 hydrogendrevne Mazda RX-8 Hydrogen RE til prosjektet med Hydrogenveien. Dette kom frem under den pågående bilutstillingen i Tokyo.
HyNor skal bygge ut en hydrogen-infrastruktur mellom Oslo og Stavanger, som i løpet av 2009 skal gjøre det mulig å kjøre hydrogendrevne kjøretøyer på strekningen.
Mazda Motor Corporation, som er en av bilprodusentene som har forsket lengst og har mest erf#229 med utvikling av hydrogendrevne biler, har bestemt seg delta i prosjektet. I første omgang betyr det at man skriver under på en avtale om å levere 30 Mazda RX-8 Hydrogen RE, med start fra 2008.
Bilen som leveres er utstyrt med en rotasjonsmotor som i tillegg til hydrogen, kan kjøres på bensin. Bilen er testet i Japan og Mazda er nå meget fornøyde med å kunne inngå et samarbeid med HyNor og Hydrogenveien, som de ser som det viktigste hydrogenprosjektet i verden i dag.
StatoilHydro er involvert i HyNor-prosjektet, og det satses på å bygge knutepunkter med hydrogenstasjoner. De planlagte knutepunktene ligger i Stavanger (åpnet i 2006), Lyngdal, Grenland (åpnet 12. juni 2007), Drammen og Oslo.
Bjørnar Kruse i miljøorganisasjonen Zero, som også er involvert i HyNor, kaller dette en anerkjennelse for satsningen.
- Denne avtalen viser også at hydrogenbiler er noe bilindustrien ønsker å satse på i praksis, og ikke bare vise fram på messer, sier Kruse til zero.no.