Mazda har besluttet å inngå et samarbeid med HyNor og Hydrogenveien, og vil fra neste år begynne levering av totalt 30 hydrogendrevne Mazda RX-8 Hydrogen RE til prosjektet med Hydrogenveien. Dette kom frem under den pågående bilutstillingen i Tokyo.

HyNor skal bygge ut en hydrogen-infrastruktur mellom Oslo og Stavanger, som i løpet av 2009 skal gjøre det mulig å kjøre hydrogendrevne kjøretøyer på strekningen.

Mazda Motor Corporation, som er en av bilprodusentene som har forsket lengst og har mest erf#229 med utvikling av hydrogendrevne biler, har bestemt seg delta i prosjektet. I første omgang betyr det at man skriver under på en avtale om å levere 30 Mazda RX-8 Hydrogen RE, med start fra 2008.

Bilen som leveres er utstyrt med en rotasjonsmotor som i tillegg til hydrogen, kan kjøres på bensin. Bilen er testet i Japan og Mazda er nå meget fornøyde med å kunne inngå et samarbeid med HyNor og Hydrogenveien, som de ser som det viktigste hydrogenprosjektet i verden i dag.

StatoilHydro er involvert i HyNor-prosjektet, og det satses på å bygge knutepunkter med hydrogenstasjoner. De planlagte knutepunktene ligger i Stavanger (åpnet i 2006), Lyngdal, Grenland (åpnet 12. juni 2007), Drammen og Oslo.

Bjørnar Kruse i miljøorganisasjonen Zero, som også er involvert i HyNor, kaller dette en anerkjennelse for satsningen.

- Denne avtalen viser også at hydrogenbiler er noe bilindustrien ønsker å satse på i praksis, og ikke bare vise fram på messer, sier Kruse til zero.no.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.