En av de bedre lakmustestene for slå fast at et land har lavt brutto nasjonalprodukt, er å se på frekvensen av Toyota Land Cruiser på veiene. Hjelpeorganisasjoner og militære har i årtier sverget til Land Cruiser der infrastrukturen er som på norske fylkesveier. Bilen har vist seg å være svært så robust.

Andre verdenskrig gjorde mye bra for bilindustrien. Produktutviklingen skjedde i eksplosjonsartet fart og innovasjonen var stor. Bilfabrikker som Ford og Volkswagen bidro sterkt i en gjensidig industriell revolusjon initiert av både privat og offentlig sektor, noe som også var tilfellet i japansk bilindustri og Toyota. Forløperen til dagens Land Cruiser var et svar på den amerikanske Willys Jeep, men det var først på 1950-tallet at merkevaren Land Cruiser kom på markedet. Etter det har både generasjoner av mennesker og Land Cruisere cruiset rundt der ingen skulle tro at nokon kunne bu.

Det første man merker seg når man ser den nye Land Cruiser V8 er størrelsen. De strategiske målene på bilen er nemlig imponerende. Den er i praksis fem meter lang og to meter høy, har 286 hestekrefter og et dreiemoment som på en suezmax. I det hele tatt er mye som matcher en suezmax – dieselforbruket inkludert. Også der imponerer bilen nemlig storlig. En dieseltank på 93 liter burde holde til mange mil, men med et snittforbruk på minst 1,5 liter fører det likevel ikke til den helt store rekkevidden.

Årsaken til det heftige dieselforbruket er selvsagt den fiffige V8-dieselmotoren som driver hele denne flåten. Resultatet er at Land Cruiser V8 er kjappere enn de fleste personbiler og selvsagt vesentlig sterkere. Tidligere var den største dieselmotoren i Land Cruiser på tre liter fordelt på fire sylindre, ikke ulikt hva man finner på traktorer. Den nye motoren er langt mer sofistikert og kraftfull, og har samtidig et lynne som passer luksusvarianten av Land Cruiser langt bedre. Motoren gir også et mer riktig bilde av Toyota som bilmerke. Det er ikke en liten hybrid-Prius som har bragt Toyota på toppen av biltronen – det er de store bensinslukene.

En diger V8-dieselmotor er selvsagt veldig artig å kjøre, men den kan også være noe enerverende. Selv om Toyota har jobbet godt med å dempe motoren, gir V8-motoren fra seg en relativt høyfrekvent lyd som i lengden er anmassende. Med åtte sylindre høres det ut som om turtallet er dobbelt så høyt enn hva det faktisk er. Men slik er det med V8-motorer, og for å si det slik: Det er til å leve med.

Bilen er enorm utvendig, og plassen innvendig er heller ikke dårlig. I forsetene kan man virkelig sitte og breie seg. Seteputen er muligens noe kort, men komforten er bra. I baksetet er også plassen god, men rammekonstruksjonen fører til lav sitteposisjon. Den tredje seterekken er svært enkel å få på plass, men som på alle slike seteløsninger er plassen bak heller laber.

Lavgirserie og sperrer skal sørge for at bilen kommer frem over alt. Og det gjør nok bilen også, så lenge det er hjulene som har kontakt med bakken. Under DNs testtur havnet bilen pinlig nok i litt for dyp snø, noe som resulterte i at en Zetor med rundt 60 hk måtte assistere ekvipasjen tilbake på veien. Og der kjører Land Cruiser V8 til gjengjeld helt perfekt. Med justerbart understell er den akkurat passe stram, samtidig som komforten er påtrengende.

Den bilen som matcher nye Land Cruiser best er Mercedes GL. Begge to er overdimensjonerte giganter med tre seterekker, digre motorer og oppsiktsvekkende terrengegenskaper. Mercedes er imidlertid langt mer eksklusiv innvendig og gir også helt andre signaler til omverden enn hva en Land Cruiser gjør. Du ser ikke Røde Kors kjøre rundt i en Mercedes GL.

I klassen "absurd stor suv med V8-diesel" finner man også Range Rover, som muligens har enda mer ekstreme terrengegenskaper enn Land Cruiser. Også den overgår Toyota mange ganger når det gjelder luksus og eksklusivitet, men kvaliteten på disse bilene er statistisk sett heller laber sammenlignet med Toyota.

Til tross for en prislapp på 1,3 millioner kroner, vil denne bilen garantert selge oppsiktsvekkende godt i Norge. Og det til tross for en svært høy BNP.