Portimao: 1198 er kort fortalt spennende, og det er en opplevelse bare å trykke på startknappen. Den massive 1198-twinen våkner med et brøl som kan skremme den tøffeste rekkefirer.

Vi har Troy Bayliss til å guide oss rundt de første rundene på den splitter nye Portimao-banen. Ingen vet mer om å kjøre fort med Ducati-twinner enn Bayliss. Det er et privilegium å følge ham rundt, men sant å si fulgte jeg ham ikke akkurat. Det var mer enn nok å bli vant med sykkelen og kreftene etter hvert som farten økte.

Les flere saker på MC24.no

Antispinn
DTC (Ducati Traction Control) på nivå 4 var til god hjelp de første rundene - en glimrende måte å lære en ny bane og en megasterk motorsykkel å kjenne. Etter den forsiktige starten brukte jeg nivå 2 under banekjøringen.

Mens ABS er bra sikkerhetsutstyr for vanlige sjåfører, er tractionkontroll det samme for racingførere. Inntil nå i alle fall. Ducati leker faktisk med tanken om å bruke tractionkontroll på alle syklene sine. Trolig ville det vært til god hjelp ute i den virkelige verden også, for eksempel når du treffer en våt flekk akkurat i det du gir på ut av en rundkjøring.

Men det beste med DTC er at den er så fleksibelt. I tillegg til åtte innstillinger kan den også slås helt av. 8 er den mest følsomme innstillingen. Bayliss og kara kjører med innstilling fra 2 og ned til av.

 
Røde lys
Systemet på 1198 og 1198S skiller seg fra det som står på 1098R. På 1098R kuttes bensintilførselen ved tennpluggen, mens det på 1198 stenges av allerede ved innsprøytingen. Dermed unngår man at bensinblandingen kommer inn i eksosen og ødelegger katalysatoren. Resultatet er "ekte" tractionkontroll også på gatesykkelen.

I motsetning til Suzukis mindre avanserte programsystem, tillater ikke ikke Ducati at du endrer nivå underveis. Dette er valgt av rene sikkerhetshensyn, men hvis det begynner å regne og du ønsker en mer følsom innstilling, hadde det vært ok å kunne gjøre det uten å stoppe.

Røde varsellys i fire trinn over turtelleren viser at DTC er aktiv. Et stort rødt lys viser at den er 100 % aktiv for å hindre hjulspinn. Likevel er det ikke lett å følge med på instrumentene ute på herlige Portimao. Den ser kanskje enkel ut på kartet, men her skjer det noe hele tiden! Opp, ned, blinde kurver og topper.

Banen var glatt enkelte steder, men DTC tok seg av alle bekymringer, så egentlig handlet det bare om å være forsiktig med fronten.

Les også: Multistrada blir ny i 2010.

Mye krefter
1198S har 170 twin-hester å fare med. Legg så til 131 Nm dreiemoment. S-versjonen vi kjørte veier i tillegg to kilo mindre enn en standard 1198. Med tørrvekt på 169 kilo oppnås 1:1-forhold mellom effekt og vekt - i alle fall på papiret.

Rettstrekket på Portimao er 969 meter langt. Takket være en veldig rask høyresving inn mot strekket var farten 200 km/t ganske tidlig, og helt oppe i 260 før mitt nokså konservative bremsemerke - Bayliss fløy forbi samme sted på full pinne...

 
Kjent chassis
Monoblock-kalliperne fra Brembo er like glimrende på 1198S som de alltid har vært, og på en så stabil sykkel som Ducatien er det bare et spørsmål om hvor hardt du tør å bruke dem.

Fullt justerbær fjæring fra Öhlins er også gamle kjente fra tidligere S-modeller, og oppsettet funket fint som det var for min del. 1198 liker å dra på bakhjulet, så kanskje litt stivere bak, men hvem liker ikke en wheelie og to?

Ergonomien på 1198 er så godt som identisk med forgjengeren 1098 og også 848. Dette er rasedyr, og du kjenner det i lemmene etter en stund i salen. No pain, no gain...

Les flere saker på MC24.no

Vanedannende
Twin-krefter i denne formen - 1198 kubikk og mengder av effekt - er alvorlig avhengighetsskapende. Det er så mye driv og fra 8000 omdreininger der momentkurven flater ut er det lutter smil og glede inni hjelmen.

Motoren kjennes massivt sterk, men på en helt annen og mer brutal måte enn på GSX-R 1000 eller R1. Her er det mye kraft tilgjengelig også på svært lave turtall, før det bygger seg lineært oppover.

Lettere felger
For å håndtere så mye krefter trengs gode dekk, og det har 1198 i form av nye, spesiallagde Pirelli Diablo Supercorsa SC i de vanlige dimensjonene 120/70-ZR17 framme og 190/55-ZR17 bak. De er godkjent for fart opp til 320 km/t, og det burde jo rekke.

På 1198S er de montert på 7-eikede felger, mens standard 1198 må nøye seg med litt tyngre 10-eikede hjul.

 
Valuta for pengene
En annen forskjell er at 1198S nå kommer med DDA (Ducati Data Analyzer) med dobbelt så stor lagringskapasitet som før. 4MB minne skal være nok til data fra to fulle runder. På 1198 er ikke dette inkludert som standard.

En nærmere inspeksjon av spesifikasjonene viser at det er mer med S-modellen enn Öhlins-demperne og lettere felger. Det er faktisk en god del ekstrasaker med på kjøpet som trolig vil gi vel så god valuta for pengene som å ettermontere på en standard 1198.

Saken er levert av MC24.no, Norges største MC-magasin.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.