MC-salget i 2008 endte på 3866 solgte tunge sykler i Norge.

- Det er et i overkant godt normalår, sier Arve Lønnum, som er sekretær i Motorsykkelimportørenes Forening.

Sammenlignet med 2007 var det en liten nedgang, men svært godt i fohold til tidligere år.

Finanskrisen burde sende salget til himmels Arve Lønnum, Motorsykkel-importørenes Forening.

- Motorsykler har solgt bra i perioder med høye renter, og er oftest motsatt påvirket av dette som båtsalget, sier Lønnum til DN.no

Hvilken finanskrise?
Heller ikke finanskrisen har tatt livet av motorsykkelsalget. I seksmånedsperioden fra september ifjor til og med februar i år har ikke salget falt mer enn 13,7 prosent i forhold til samme periode året før.

- Finanskrisen burde sende salget til himmels, sier Lønnum, og hevder argumentene for tohjulinger er bedre enn noen gang i forhold til bilen. Fritak for bompenger, stadig utbygging av mc-parkering, mindre forbruk, halv årsavgift, mindre plasskrevende i bymiljøet og ikke minst at det er mye morsommere å kjøre, er argumenter Lønnum mener burde få flere til å velge tohjuling.

- I bransjen er man beherskede optimister når det gjelder salget i år.

Venter storinnrykk
Som representant for mc-importørene gjør han seg nå klar MC-messen, de mc-frelstes største happening i vår, kanskje sett bort fra dagen da sykkelen skal frem fra garasjen.

I morgen åpner portene på Norges Varemesse i Lillestrøm, der blant annet 30 produktnyheter står klare for publikum. Også blant tohjulinger kommer i år elektrisk drift sterkere til syne.

- Vi håper på mellom 30.000 og 40.000 besøkende på tre dager, sier Lønnum.

Gode rammebetingelser
Mc-bransjen er godt fornøyd med rammebetingelsene gitt fra myndighetene, med unntak av engangsavgiften, som de føler er sterk diskriminering i forhold til andre kjøretøyer.

-Vi vil at kubikkavgiften skal droppes til fordel for en Co2-komponent også for motorsykler, sier Lønnum, som tror denne avgiftskomponenten kan bli en tidel av det den er i dag. Motorsykkelimportørene ønsker seg en felleseuropeisk målemetode, slik at Co2 kan bli en komponent på på samme måte som for biler.

-Setter man to ekstra hjul på en Yamaha FJR vil kubikkavgiften på 55.000 kroner bli til en Co2-avgift på 5000 kroner, hevder Lønnum og håper denne avgiftskomponenten kan være på plass om to-tre år.