BMW kaller den oppdaterte X5 for mer dynamisk, effektiv og luksuriøs enn noensinne.

Det ytre på bilen er moderat endret, med små endringer i front og bak.

Bilder:

Bilen har nye motorer, åttetrinns automatkasse som standard og en rekke hjelpesystemer for fører. Forbruk og utslipp skal være ti prosent under dagens versjon.

Toppmodellen er xDrive50i med en V8-motor med TwinPower Turbo og direkte innsprøyting som yter 407 hestekrefter.

xDrive35i har en seksylindret motor med TwinPower Turbo som yter 306 hestekrefter.

De mest aktuelle motorene for det norske markedet er to nye dieselmotorer, og den mest spennende sitter i xDrive40d.

Den seksylindrede aluminiumsmotoren har en makseffekt på 306 hestekrefter, mens maksimalt dreiemomentet ligger på 600 Nm mellom 1500 og 2500 omdreininger. 450 Nm er tilgjengelig allerede fra 1000 omdreininger. Tross disse kreftene forbruker ikke bilen mer enn 0,75 liter på mila. Utslippet av CO2 havner akkurat på rett side av 200 gram per kilometer; 198.

Den minste dieselmotoren som sitter i xDrive30d yter 245 hestekrefter, har et dreiemoment på 540 Nm og forbruker 0,74 liter på mila.

Standardutstyret har blitt bedre, nå har alle modeller skinninteriør, xenonlykter og servotronic-styring. I tillegg er det en lang rekke nytt ekstrautstyr man kan velge, blant annet adaptiv cruisekontroll med såkalt "stop and go", skiltavlesningsfunksjon og kameraer som varsler om ting i blindsonen.

Bagasjerommet tar 620 liter, og man kan få bilen som syvseter. Maksimal tilhengervekt ligger på 3500 kilo.

Les vår test av BMW X5: Dyr og stor luksus

Les også testen av BMW X6M: BMWs Mastodont (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.